fredag 11 december 2015

Städning...nödvändigt eller ....???

Hade en kompis här idag för att hen ville " låna " min gersåg....Dvs på plats / här....

Passade på att bära in den i köket från tamburen långt innan den skulle användas, för den mår säkert bättre att köras i rumstemperatur efter att ha stått i torra utomhusförhållanden några månader...

Närmare sagt i skrubben under vindstrappan, men jag var tvungen att dra fram den då veden kom för några dagar sedan och måste täckas med torra presenningar ...som också låg i skrubben....naturligtvis UNDER gersågen...

Underlig människa - denna " lånare " -  som NÄSTAN ställde till med en stor scen ....över placeringen av sågen...på kaffebordet....

- UTE ska man ju såga !!!

- Nej, sade jag...Sågen vill ha det varmt ....
- Men VET du alls hur mycket det DAMMAR ???
- Lite sågspån ...ähhh....Det DOFTAR ju gott också ....

Jag fick min vilja fram så klart och snart var vi i gång...
För att undvika att min rena diskhög skulle bli  dold under spån, hade jag halverat en sopsäck och riggat upp den bakom maskinen...

Jobbet gick bra, lånaren var nöjd och skrattade gott då sågdammet långsamt och tätt dansade i solstrimman....

Värdinnan knäppte igång mutterpannan och dammsög bordet så kaffet inte skulle sticka i halsen....
Hon hade varit en sväng i butiken på förmiddagen -  och förutom diskmedel och mat - köpt en liten chokostång - bestående av två bitar - varav hon vid hemkomsten glufsat i sig hälften av en halva...
Sålunda hade hon nu mäkta stolt ...en hel halva att servera gästen....till kaffet...

Efter en stund på gården efter avvinkandet av gästen,  kom sedan husmor i egenskap av städare in i sitt kök....

Eftersom dammet lagt sig ville man ju inte ta dammsugaren och virvla upp allt igen, så det blev sopborste och ....efter det golvtvätt....

Ett tag sedan senast, måste tillstås....

Då man grundstädar så måste man ju också plocka in kärlen i skåp och lådor, hänga ut tvätt, " kasta in " = RADA ved i lidret, ta in några bördor av den på verandan...och sedan  få hålla en välförtjänt paus.... ( Läs : koll av sociala media )

Fick efter det långmattan på plats och torkade av köksbordet....

Tomma ytor sporrar mig till PYSSEL....och eftersom jag fått några " strålande " idéer under vilan, kunde jag nu dra fram färger, penslar, hobbylådor, lim, tändsticksaskar och ....säga :

adjö till ordning och reda :)


Mer än en idé blev inte förverkligad under den dryga timmen, men vackert så...

Kokade en sats spenatsoppa ....medan grundfärgen torkade, för hungern slet i innanmätet....

Mer än dessa bilder kan jag av vissa sekretesskäl inte visa...
Det sägs att det sker mycket i djupaste lönndom i december....

Städade undan igen...och var så BULLsugen att jag ställde mig ner och knådade ihop en 2 deciliters deg....
Då den var färdigt utbakad togs IGEN en paus...nu på sängen...

Vred igång äggklockan OM utifall nån skulle ha dragit för gardinerna och degen skulle hinna bli överjäst...

Äggklockan är det blanka föremålet i lådan med vattenfärgskritor.....

HUR gott KAN  det dofta i huset ...av några simpla bullar i en simpel ugn....????

I synnerhet kanelbullarna / örfilarna sände ut sådana moln av väldoft att en svagare matmor kunde ha gått i däck...
Klockans visare stod redan på 21.55  då provsmakandet kunde inledas....med en skvätt mjölk i kaffemuggen.....

LITE mer socker kunde man ha offrat, men ...annars var resultatet helt bra....
Hade räknat med att få kanske sju bullar av satsen, men kalkyleringarna gjordes då degen ännu inte jäst...Och ...matta har aldrig varit  min starka sida....

Så ...det blev så här många  :)









Och nu är det GOD NATT....efter en lagom omväxlande dag ....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar