torsdag 24 december 2015

Gästerna har åkt - jag somnade på soffan och katten har tagit hämnd

Så var det dags då….att städa, pynta, koka,  baka och diska, torka, polera, dekorera.....duka, duscha, byta kläder, föna kalufsen, tända ljus, låsa in katten....

PUUUUUUH....
Steg upp sent - kl. 7 - så det blev få pauser :)

Det mesta blev gjort innan gästerna kom vid 11- snåret, men gröten KUNDE ha varit mindre al dente....
Så går det då man vaktar den så den inte blir bottenbränd....Kokade den nog länge i går, men hade ett mellanlägg mellan spisen och kastrullen.....

Om man inte tuggade så slank den nog ner....

Tänkte i min gränslösa godhet gläda svärsonen med att baka bulla - trots att jag hade bara ett halvt kilo mjöl kvar av ett kg....och EGENTLIGEN inte planerat att baka...
Märkte då jag kokat upp mjölken. - som var meningen att bara värma - att jag inte hade kardemumma hemma...
Nödlösning : vaniljsocker i degspadet ...och mycket kanel / socker / smör i  fyllningen på den utkavlade degplattan...Kanelbullar istället för runda julbullar....alltså...
Sen en snilleblixt - ex tempore - en pepparkaksstjärna av i all hast utkavlad deg....
Av 1,5 dl mjölk blev det 9 små bullar med pepparkakor på....
Helt dugliga kunde jag se på minerna...

Duken är en urgammal grov sak med några små rostfläckar
och några hål, men dem kamoflerade jag med granriset...som lades längs hela bordet...

Igår kväll var jag förresten  så trött att jag smålog milt och ömt mot vad jag trodde var min trogna hund....Vid närmare granskning befanns det vara dammsugaren...
DÅ lämnade jag resten av jobben och gick till sängs....

I morgon ska jag VILA....

Somnade på soffan efter länken med Onna och stekandet av HÖNAN jag köpt istället för broiler....
Hade precis plockat fram det nakna kräket från kylen, sprättat upp den skylande plasten till hälften...och gick fem steg efter kryddor...svarade i telefonen ....och hörde plötsligt ett underligt krasande från diskbänken....

Katten som blivit förbjuden att fånga utefåglar hade sett sin ypperliga chans att " fånga " en större pippi.....

TYDLIG hämnd på mattes regler ???

Nå, fågeln led en rätt liten skada i högra låret och var till all lycka på väg in i ugnen, så....

Kan president Obama äta halvrå lax som en björn fångat och övergett, så klarar jag kattuggad höna....

På lördag kommer det mera gäster....så jag får mitt sociala behov mättat för en tid framåt...

Gäller nu bara att inte stöka till, få kastrullerna och tallrikarna diskade och ...låta bli att äta alla pepparkakorna....

Gravade nyss en forellhalva.....och har lite forellrom i frysen...

Mina ekologiska jullådor kom ända hem igår och kålrotsvarianten åt jag idag till ett hönslår....Bägge var goda....

Höna smakar mer än gödkyckling / broiler....så bara bra att jag tog " fel "...och...bra att jag fyllde upp under bröstskinnet med smör, rosmarinkvistar, grovhackad svartpeppar, skivad vitlök och salt....
Citrondränkt blev den också....

I kombination med risgrynsgröt tidigare på dagen är midjeomfånget några cm vidare än normalt, men det är bara att " lufta sig " så går det över....

Och fullmånen som idag är som fullast krymper i samma takt....igen...

Nu natti natti :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar