torsdag 10 december 2015

Matte är social och vi går i väntans tider....

Hej !!!

Jag - Onna - har inte skrivit på väldigt länge.

Först var det ju så att Matte bytte dator - från laptop till platta och så har hon varit så aktiv med SITT skrivande att jag inte hunnit få en tass med i spelet...
Nu lyssnar hon på sitt favoritprogram " Kvanthopp " så hon vet inget om mina förehavanden....

Allt är riktigt bra hos oss och katten som kom istället för min gamla sjuka kompis mr C
är riktigt rolig...Fast...Matte gillar INTE att " Issakissa " förser MIG med sorkar...

Vi råkade riktigt illa ut nyligen, för.... både Issa och jag fick mask....

Jag försökte nog förklara för Matte att jag hade ont i magen, men hon tog mitt gnällande som nånslags  " skendräktighetsgriller "...och sade att jag var " enerverande pirrig "..

Höhhh, säger jag...Sånt brukar jag väl inte syssla med ???

Maskpillren -  som hon köpte direkt då hon äntligen SETT otygen - smakade just inget och jag fick dem i  tre mumsiga bananbitar per dag...och Issa åt också sina små pillerbitar snällt...

Nu mår magen bra igen och Matte kollar noga vad katten bär hem...

Idag gick vi en tidig runda till postlådan, för Matte visste att det låg NYA sockor i den...


Jag fick visserligen inte bära dem, men vi gjorde något annat roligt :

Matte knackade på dörren och på fönstret till lilla torpet nära oss !

Hon sade att det minsann är dags att se vad det är för filur som bor där....
Snart öppnades dörren och en karl kom ut...

Jag kände att han inte luktade hund, utan katt...och sånt har vi ju hemma så ...jag snusade bara lite och viftade av artighet på svansen...

Det låg en massa fimpar bredvid trappan och de luktade illa....

Han kallade mig " Hauveli " och Matte berättade att jag heter Onna...och att vi också har en kissa....

Henne hade han sett, sade han ..på finska...och efter en stunds prat om sjukdomar och hus sade de båda tvåfotingarna att " det var bara att ta kontakt om det var något " ...och så tassade vi ner till oss...

Vi har en rolig rutin innan vi kommer in på gården...
Matte tar halsbandet av mig i den lilla backen som går ner till portarna / grindarna och säger SITT och VÄNTA !

Sen går hon in på gården medan jag sitter vackert...

När hon sen ser superglad ut och ropar " Varsågod " får jag rusa till henne och får en massa beröm...Sen stänger hon lillporten ....

Ofta noppar hon lite päls av mig också...säger " noppanoppanoppa " med sin lekröst...
Då far jag omkring i stora cirklar som en  tossing, skäller högt och beter mig som en ung hund - fast Matte nog säger att jag är en " äldre " tant....

Vad är nu 114 månader  i en hunds liv..???
Matte bär på 798 månader ...och hon pustar mycket mera...
Nåja, det om ålder...

Vi fortsätter ofta leka på gården ...Jag springer till trappan och gömmer mig ...medan dumbollen till Matte gömmer SIG....
Hon KAN inte just " gömma " sig ...för hon har oftast sin röda " halare " / overall på sig och syns på långt håll...Den är köpt på Loppis då vi ännu hade bil och var i Esbo en gång...för sju år sedan....

En  kompis säger att halaren ser ut som ett korvskinn, men Matte skrattar och säger att den är en bra mätare på hennes vikt...Hon MÅSTE hålla igen med maten om halaren spänner och....kan äta glass om den är lös :)

Sen HAR jag ju en klar fördel i mitt luktsinne, så jag känner / sniffar i luften vartåt hon sprungit...


Hennes telefon ringde förresten just då vi kommit hem och jag HÖRDE att hon sade  :
" Gomorron Postbilen !!! "

Så jag hoppade upp på stolen närmast fönstret och tittade ut ...om den redan skulle komma..

Hon sade att det inte är NU men att vi kan gå och öppna färdigt, så bilen kan köra in....om några timmar...
Jag måste alltid sitta inne och vänta tills bilen kommit och farit, men sen brukar jag få öppna de paket som ÄR till mig....
Tuggbenen som de på bilden är inte så goda, men jag brukar BYTA till mig något som Matte äter ...genom att erbjuda benet åt henne....IBLAND nappar hon på det och jag får en liiiiten brödbit....

Så nu gäller det att hålla utkik...Matte sade att det finns allt möjligt godis i paketet, men också mat ....åt " Issa "....
Hon är ett riktigt matvrak....Jag har sett henne äta både en skogsmus OCH en sork samma dag och ändå tiggde hon mat inne....
Matte har konfiskerat två byten igår och hängt en plastpåse med dessa i ute på farstukvisten...

De ska slängas i komposten, säger Matte...



De hänger nog för högt för mitt vidkommande, men ...om snålkissan får vittring på dem så tar hon nog dem...till förrätt....misstänker jag....



Nu tror jag att det är dags för en liten paus...Jag HÖR väl när postbilen kommer :)





Vi får skrivas något tag igen :)
Säger Onna Artemis.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar