lördag 19 december 2015

Behundad glöggäst och...antika redskap...

Idag besöktes vårt enkla tjäll av en glad man och en lika glad hund...
Mannen i min egen ålder och hunddamen bara ett år ung...


Onna fick vara inlåst i kammare och kök för att avlastandet av min nya ...ytterst antika vävstol....skulle gå utan tasstramp och möjligast snabbt...

Den inhyrda " slaven " hade nämligen bråttom hem, men det var en samspelt människotrio som under allmänt skämtande bar in delar i vardagsrummet....


För EN gångs skull var min hunddam TYST inne trots att hon hörde att det var livat utanför  och släpptes ut då den punktligt anlända hjälparen åkte iväg...
Likaså blev lilla hundflickan frisläppt och...hör och häpna : mitt äldre vidunder, som annars bara bryr sig om MÄNNISKOR började helt gästfritt LEKA med sin gäst !!!!

Vi människor gick gårdssyn i lugn och ro och då vi efter den tog oss in, kom bägge hundarna med, lydigt på inkallning....

Gästhunden hade visst aldrig konfronterats med en katt, som efter första vänskapliga sniffandet tog till långa språng över gården, med hunden efter...

Så ROLIGT med en gäst som a ) spontant säger : Vad du har det hemtrevligt här och b) helt chosefritt och gärna dricker en mugg glögg och tar en pumpernickel....

Ett glatt " Jag äter vad som helst " låter befriande och vi diskuterar allt möjligt undet en timme....
Onna satt med vid bordet och blev mycket omkrafsad....

Ordet " hemtrevligt " värmer ...efter tider med klander och oförstående miner av andra som haft sina bestämda åsikter om möblering och ...oreda...
NÄSTAN färdigt för jul....

Inget roligt (= läs social samvaro )varar som känt för evigt och vid 15-tiden var jag i full gång att utforska vävstolsdelarna och " lägga pussel"...

Nu HAR jag haft fyra vävstolar tidigare, så det var inte såå svårt att jämka ihop stommen, få bänken och den mindre bommen på plats ...
Var en sväng uppe på vinden efter lite tillbehör och hade rätt snabbt allt utom stora garnbommen på rätta/ställen...
Bara nån logiskt tänkande människa kommer hit ska jag be om lite lyfthjälp...
Det kliar såå i fingrarna att börja solva och knyta :)


Beströk alla trädelar med bivax för att få en mindre antik doft i huset ...Antagligen har tyg-& mattfabrikationsanordningen förvarats i något skjul där den " unkats " till lite....men..det ger sig nog...

Visst blir det lite trångt i rummet, men..inte brukar jag ha baler här annars heller...Om Onna och jag tar oss en svängom så gör vi det i köket :)
Det som slog mig vid åsynen av det nästan färdiga " kulturverket " var att det inte alls skulle sitta illa med spännpapp ...och kanske " fuskbalkar " i taket....
Men...DET blir inte...och behövs inte...Det skulle vara " fusk " och alla olika tidsstilar har sin historia att berätta....
Vi har plattor i vardagsrumstaket, för så var det då Halltexen kom...Punkt slut....
De andra taken är spontade....

Efter allt pusslande var det skönt att kasta sig på soffan och vila...

Issakissa uppskattade också att matte gick ner i varv, lade sig med sitt lurviga huvud mot mattes kind...och spann....och spann...
Vi dåsade nog till alla tre.....Onna låg varm och skön mot min höft....

Hur rofyllt är det inte med husdjur ???


Och...i morgon ska jag fortsätta med min nya leksak....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar