fredag 4 december 2015

Endel har talets gåva, andra skriver dagbok....

I går  blev jag så till ytterlighet imponerad av ett tal - hållet av en femtonårig pojke - med det tungvrickande namnet  Ziuhtezcatl - inför  klimatmötet i Paris, att jag bara måste dela med mig....här....

Oavsett hur allt går under och efter mötet, så väcktes i alla fall mitt hopp om att den unga generationen KAN och vill axla ansvaret .....

En gammal aktivist kan ...lägga av....och gå till sängs.....och drömma om ett eget vindkraftverk av denna typ :
Windside:s vertikalvindverk


Femtonåringens fantastiska framträdande finns här :

https://m.youtube.com/watch?v=27gtZ1oV4kw

                                                          *******************


Fjärde december, fortfarande bara gråväder, regn och storm i antågande...

ALLDELES som lovades med tabell och " profetior " den 1.12 här i min dagbok....

Så...Braskaskompaniet / hund + katt + matte har varit i vedlidret  - på mus- sork- vedjakt ....och kånkat in fyra korgar ved, värmt huset med " pumpen " så man har grundvärmen tryggad....och tagit dricksvatten i flere kärl...

Det låter faktiskt som om nån jätte skulle blåsa i en enorm flaska där ute...Väldigt byig vind...

" Man borde " ha batterier i radion vid tillfällen utan ström, men...de är inte så ekologiska...batterierna....

Undrar hur mycket en motionscykel skulle generera ström till en laddare / transformator ....
Om man satt och cyklade alltså....för att få varmt och kunna ha plattan igång
TANKEN tycks inte vara ny ;) märkte jag för ....ett cykelmärke :  Maxfit Silver 16 har faktiskt en ADAPTER !!!!
Kanske något för ...lottomiljonärer :) eller andra som vill satsa på miljön .....


( Jag medger att jag är rätt beroende av min Lenovo...som varit i dagligt bruk ett helt år nu...)
                                                              ****************

Jag berättade kanske att jag fått en ny granne i lilltorpet ovanför mitt hus....Den tredje omgången nya hyresgäster på sju år....
Hittills har jag lyckats se en skymt av " gästen " ...en gång genom fönstret och en gång då hen skyndade sig i blåsten till sin bastu....
Skulle gärna hälsa på typen, men man kan inte bara pracka sig på heller...
Bilden lånad av husoch tradgård400 

TYCKER att det hade varit artigt av uthyrarna att meddela att det kommer en ny hyresgäst ....och om den talar finska - som de tidigare - eller rent av svenska....

Ingen MÅSTE umgås med sina grannar om de inte vill, men ...jag har min servitutväg PRECIS förbi husknuten till det lilla torpet....och är således nödd och tvungen att gå där....( Torpet på bilden är INTE det jag talar om, men sååå mysigt !!!  )

Det blir två gånger varje gång vi skall till butiken eller går efter posten ...Säkert  minst fem / sex gånger i veckan....( 10-12 ggr tur/retur )

Och...jag skulle känna mig tryggare om jag visste vad det är för typ som kommer ut på obygden och vill bo i en så liten stuga.....utan att komma och presentera sig....

Då jag flyttade hit var jag noga med att låta folk veta vem jag var....
" Alla känner ju apan och apan känner ingen " sägs det .....

" Aj det är du som flyttat in i Xxxxxx:ska torpet " lät det :)
HÄR är mitt hus ....och bilden är min egen :) Tagen en HET dag i somras.....

Det VAR några sådana ....sällsynta dagar...


Jag KAN natuuurligtvis gå genvägen via 020202 och kolla vem som äger bilen med registernumret xxx-xxx och därefter googla namnet....

Det har jag gjort förr  om människan ifråga varit hemlighetsfull.....och kanske fått reda på VARFÖR....


Google ger en hel del värdefull upplysning och ....eniro också..

Så ....akta er " skummisar "....Här kollas nog identiteten på såna som av olika orsaker vill vara " ansiktslösa ".....

Såna som denna min " favorit " kunde gott komma klapprande på sin vita häst :D

Tyvärr är besökarna nuförtiden bara bilburna..

Jag vill fortsätta med att hålla dörrarna öppna och slippa undra vem som eventuellt kommer in....och i vilket skick....





Så, välkommen... på kaffe , mr Walker :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar