lördag 17 september 2016

ÄR inte 20 ...och jag fogar mig ...MEN ..inte utan strid :)

Tröttheten har börjat ge sig, så jag skippar röntgen tills vidare....Onödigt med bestrålning om inget ÄR sönder...

Säkert har det varit nån " bobba " / virus som avmattats...Axeln börjar vara brukbar - så lite byggande har det blivit igen  - och idag prövade jag faktiskt hur HÖGT växthuset blir...

Fäste en grånad batting i bakgaveln - tillfälligt, hur annars -  och ställde 2 st okapade 4,8 x4,8 upp mot gavelstödet ...


På den ena 4,8:an hade jag mätt ut takskivornas längd, för att kolla det blivande takets lutning och...mycket riktigt...Det BLIR ett högt hus, för lutningen med denna för korta gavelstolpe / takåsmarkör  blir för liten...

Vill absolut ha det så brant att all eventuell snö direkt / bums rutschar bort...

Sedan kom jag ju inte längre utan virke, så jag skarvade två elkablar för  utomhusbruk, tankade olja i motorsågen och gick bakom ladugården och sågade upp de tidigare kapade sälgarna...
Det tog sin lilla tid, så EN paus blev det med kaffe och Tenala-äpplen som måste ätas innan de far illa...
Sågkeden måste spännas också...

Borde  egentligen ha tagit en huggkubbe till det sågade, men ...kände inte för grovgöra...

Kratttade istället trimrester från de två rundorna igår, låg på knä och rensade rabattkanter och ...gick och kippade hela lasset...
Samlade lite frön också...Smällspirean hade åstadkommit sådana efter sin blomning - och det kan vara intressant att försöka föröka från frö...
Alla TÅLIGA växter är välkomna här...

Eftersom jag BESTÄMT att en rabatt med svärdliljor skulle grävas upp och gropen höjas / fyllas och omplanteras, så behövde jag skotta sand och slänga den sista mullsäcken på skottisen...
Och spaden...

Grålera är inget vidare växtunderlag och det BLEV lite fuskat med jordförbättringen i fjol i oktober - då jag vann mina ca 600 lökar....Fusk - och underkänt jobb -  måste rättas till ...och resultatet verkade helt ok nu då jag förutom svärdliljorna hade fått ner både tulpan- och narcisslökar...och planterat  digitalisplantor...

Sen lockade potismoset och svampsåsen mer än klabbningen av sälgstumparna, så ...nu har jag matpaus....
Mos åt jag igår också...men då med rårörda lingon och inget annat...

Måste spara pengar till kontant betalning av nästa virkessats...så det gäller att utnyttja det som växer i närområdet...Potis/lök/morötter/ ärter/ svamp/äppel....

Inte lika " sexigt " som kötträtter, men betydligt mer ekologiskt...

Tills man kanske kan få älgstek...


Nå, nu fyllde jag skottkärran med sälgrundlar och täckte dem till natten...
Måste kanske täcka mina squashar också ...De orange, runda verkar skördemogna, så de kan komma in...Butternuttarna borde växa lite ännu, annars blir det barnarov ..

Om Matti H lovar frost också på våra breddgrader så...kan det vara befogat med försiktighet....

Man får gå ut en sväng senare i kväll....

Och i morgon firar jag åtta år sedan handpengen på huset betalades...

Det känns som en fin milstolpe...fast väldigt vemodigt...

Onna var ju med under alla ca 20  husgranskningarna och med inne på banken ..när VI äntligen hade hittat VÅRT hem....




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar