lördag 24 september 2016

Har varit ute i stora världen och ...tagit in ved...

De två ovannämnda  har visserligen inget med varandra att göra, men bägge står för viktiga ...följdhändelser....

Stora världen ligger  lite utanför hembyns gränser...Idag var Genböle och Varutjänst i tur...Lite som planerat redan igår :)

" Stora världen " 24.9 2016

Chauffören nappade på idén först i morse då han förstått att jag menade allvar = handel ...och inte bara " titta " /kolla sortimentet...

Hade alla mina virkesuträkningar och ...tabletten med BILDER av det stora Bygget med i ryggsäcken...

Fick lika suverän service som då jag köpte mina panelpaket, skruvar, färgpytsar, elverktyg och annat RIKTIGT i början på min husägarera... ( 2009 - 2012 )

Har delat mina gracer mellan öns båda firmor för byggmaterial, lite beroende på hur jag fått leveranserna att fungera...Har t.o.m en gång anlitat taxi - modell större...

( Erkänner att det gått ett tag sedan Varutjänst var i tur, men...kanske de saknat mig ???? )

Lördagen och den rätt sena timmen till trots gavs jag total uppmärksamhet i form av stöduträkning och goda råd...Kanske roligt för en försäljare att hjälpa med manliga råd och ...byggnadsteknisk vokabulär ....

Den lilla " plutten " på lådan heter " 8 mm 1/4 " 50 mm " ???

Det att försäljaren  EN gång svarade i telefon och diskuterade annat med en kund störde inte mig ett dugg, tvärtom....
Jag fick fundera, addera, använda både papper och penna OCH plattans kalkylator....under det korta avbräcket...

Sen kom vi till samförstånd om vad och hur mycket ...och NÄR leveransen skulle ske...

Min  första önskan " Helst igår " gick inte att uppfylla och inte heller inkommande måndag ....MEN ...eftersom jag har lärt mig mobilisera ett visst mått med TÅLAMOD ...så klingade TISDAG riktigt bra i mina öron...

Åkte hem - efter att ha varit " otrogen " ( förlåt Knallis !!! ) och köpt mjölk och lite annat i Siwa ...av tidstekniska skäl...

Har nu virke OCH en " plastskiva " på kommande  - och tvåhundra takskruvar + en " plutt" för iskruvandet av dessa specialskruvar HEMMA...

Försäljaren räknade visserligen ut att det skulle gå åt mer än 200 men sade att jag kan räkna lite själv i lugn och ro hemma innan tisdagen och beställa till OM hans uträkningar inte höll streck...
Vilket förtroende - mina matematiska talanger är INTE " häva " :)


Ja, och en rulle fönstertejp - den sista de hade - kom också med hem nu ....( Fanns inga rullar alls här i byn ...så...)

Kaffebryggaren kom direkt på vid hemkomsten....Rulltårta med chaufförens systers krikonsylt  - obs...tårtan bakades i väntan på sotaren igår
Rulltårta och egna druvor ...gott !!!
och smakade tydligen riktigt gott och höjde humöret på min vän...som av olika orsaker inte varit sitt gladaste jag just idag...

Styrkt av lagom starkt kaffe med tilltugg  " svingade han sig som en djungelman " mellan takbjälkarna i Garaget / Krukskjulet och kastade ner av det gamla virket som han sett ut som gavelstolpar....Dvs det satt hårt åt att få ner och UT  det, men efter en viss demontering av dörröppningen kom de långa fina " plankorna " ner....

Sedan tog han avsked för att återvända till civilisationen -  och duscha  bort damm och gnagarlort som i rikliga mängder singlat ner från ovan i garaget...

Själv avreagerade jag mig med ett samtal till grannen för att diskutera ...folks olika uppfattning om ...saker och ting...

Säga vad man vill - IBLAND  går inte karlars och kvinnors åsikter riktigt ihop...
så det blev några glada skratt innan hon kastade sig över sina avbrutna sysslor och jag ...bytte kläder för att bära in VED....

Första klabbarna hösten 2016

Har nämligen tänkt pina Plåtis med en brasa i kväll...

Nu skiner solen så skönt att jag KANSKE skjuter på eldandet....
Termometern står på +18 ° C...

Borde ju gå ut och äta min pumpasoppa...som just nu kokar upp på ...elspisen...


Utesoppa / inneväxter / efterrättsdruvor...

Då jag kom in igen kände jag på lukten att jag glömt stänga av  plattan ....TUR att utevistelsen inte var långvarig...

Och ...det jag kokat över igår...brändes ju bort nu så...

Det går ut på ett :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar