tisdag 27 september 2016

Återknyter till " reducerade drömmar "...OM inte helgen blir regnfri....

Dagbokssidan om de reducerade drömmarna blev lite rumphuggen - om jag minns rätt...

I morse skred jag -  för min egen sinnesfrid -  till verket att minska " måste bli klart till första frosten " till " vi drar byggplast över hela ski...Bygget " ...till våren...

Virkestransporten hade inte avgått från Varutjänst då jag lite över nio ringde dit ...och undrade om det ännu går att få med en rulle byggplast..

Byggde nämligen igår ihop en modelltakstol - eller en mall ...vad man nu vill kalla den ....för att se hur högt / brant taket kommer att bli...

HÄR om nånstans ljuger bilden...
Plötsligt greps jag av fasa vid tanken att skruva över 200 skruvar i ...11  plexiskivor ..på höga höjder som inte verkar nåbara med mindre än att man har en stege på ett lastbilsflak...

Delgav den ivriga byggmedhjälparen de ändrade planerna...då han dök upp preciiis då jag i mitt anletes svett bar battingar och ribbor....
Den stora lastbilen hade just åkt, efter att chauffören med mitt uttryckliga tillstånd och anmodan hade lastat av det " lilla " lasset vid porten - och jag undrade mellan flåsningarna om kompisen  SETT bilen åka förbi....och därför kommit till undsättning...

Nej, han hade just vaknat, tömt i sig en kopp kaffe och en skorpa...sade han glatt  och började " kånka varor"...

Snart hade vi allt staplat och pustade ut en stund....medan vi plockade fram verktyg och gnabbades vänligt....

Han hade igen orsak att konstatera att det under hans lediga dag  kommit upp många nya stolpar ...förutom den jättetriangeln som ...föreställer tak...början...

Lite underkastat fogade han sig i byggplastplanerna ....men vi lämnade bakdörren öppen för en liten korrigeringsmån ännu...OM vädret inte blir sååå regnigt eller sååå kallt ännu...

Idag var dörröppningen i tur...och den MÅSTE göras så han rymdes utan att huka sig eller slå i huvudet, så jag tog papper och penna för att rita MIN version av den färdiga gaveln...

Ritningen uppskattades och ...vi kommer väl att använda oss av den så långt det är möjligt...
Eventuellt kommer två triangulära fönster på var sin sida om mittstolpen som ska vila mitt på dörrkrönet....(eftersom jag inte ville ha takåsen vilande på en stolpe som skulle stå på ..ett fönster...:) )

Grannen kom ner från sig och på " överraskningsvisit " - på väg till butiken...Hon VILLE promenera - och nappade inte på " du får låna bilen - erbjudandet...
Hon frågade om vi behöver något och en ivrig diskussion utspelade sig...Det visade sig att det fanns ett sötebrödsläger och ett mer ...hälsosamt, så hon gavs fria tyglar....bara hon återvände med en munk...och ett kexpaket av eget val....

Pinade  både henne och bygghjälparen med simpelt snabbkaffe då hon spurtat in på gården igen...
Och...nu är jag  i ekonomisk grannskuld....Måste kompensera henne för delikata ickebeställda triangelsandwichar, munk och chokokinuskikex ....

Solen värmde och vi hade en välkommen kaffepaus- en  i den forna " cockmocken ", en på marken och - en i nyaste trädgårdsgungan...
Jo, jag saknar synen....
Nyaste tillskottet ...
Karaläger  t.v  och ..kvinnodito...t.h

Efter pausen stormade hon hemåt för att börja sitt eget dagsverke ....med motorsåg....och MIN hjälm :)

Ett avbrott blev det nån timme senare,  då vi fick besök av Systern med make som behövde vår hjälp i en lättavhjälpt situation....som jag i nån slags ...postklimakteriellt trots vägrade byta kläder inför ....
Mina jeans var visserligen lappade, men ..nya hål hade uppstått mellan låren ...och ....åstadkom " vågade vitsar " då jag visade " bullarna " som klämde sig ut genom hålen...
Oj, om bara varit min ...ända :D

Skjortan täckte ändå det värsta, så jag slapp byta :)

 Jobbar man så har man arbetskläder och ...byter inte för att jobba lite till  -  i byn ....Basta....

Väl tillbaka var det bara några arbetsuppgifter kvar plus täckning av virke, arbetsplatsstädning och ...middag kl.18....

Dvs jag värmde upp överbliven  makaroni och köttsås i stekpanna, kryddade med en halv vitlök och en bit chili...Lite hemgjord makaronilåda i samma stekpanna och...mätta blev vi..
GOTT var det också .... Sen tyckte den bilburna donaren att han var mogen för lite civiliserat lefverne hos sig, men vi inventerade ännu hans reservdäcksutrymme för att se om han var " laglig " med allt som skulle finnas där...

Hur trött jag än var då han åkt…...så måste jag täcka virket en gång till, gå på tuppen... och ta in kompostämbaret...

Nu får inte vilda hästar mig upp från soffdjupet på nån timme...

Kroppen TÅL stryk, men den vill också ha vila...då en yngre man åtagit sig rollen som överste slavdrivare :)

Det borde ändå vara längre väg till köket...för ...kexpåsens innehåll håller på att ta slut....

Hur KAN det vara så gott med sånt som man inte köper åt sig själv ????

Inte de här men...liknande


Suck...:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar