fredag 9 september 2016

Hej igen !!! :D GÅRDAGSinlägg...Dagens bilder..


Sitter här på min älskade /hatade betongtrappa och är alldeles utom mig ...glad....
Paus på trappan

VISSTE ju hur mycket arbete jag har framför mig + en byalänk, så jag försökte somna om en stund efter...06....

Nää, inte en chans...Tankarna flög mellan Lagårdsvinden/ Tomteloftet ...och Krukskjulet/ Garaget, där det på bägge ställena FINNS virke, men hurudant ???

Efter ettans nyheter ( yle 1 ) och två tunna surbrödstrianglar med en massa vitlök under minitomaterna till kaffet, nappade jag den skjortan som har KNAPP i den enda existerande
 " bryystfickon " där jag - ordentlig som jag ÄR -  inneslöt mobilen....

Lite fick jag jobba för att komma åt den antika  A-stegen i Mellanrummet, för virket ligger ju där, men....upp kom jag...

Dvs så pass mycket vett HAR jag i skallen att jag INTE svingar min höftopererade ben-fotkombination över ett svindlande gap på ...30 cm...då Inget annat finns att hålla i än en rostig spik....på 2,5 m höjd....

Så : det blev en VISUELL inventering och ...förhoppningsvis får jag nån LÄTT och stark individ till bistånd...För virke finns det...som kan användas...

Ner igen....stolt över det kloka beslutet att inte utmana ödet :D

Plockade ut det jag i första hand kommer att behöva ...och tog mig sedan till Krukskjulet / Sheshed/garaget....
SUCK...

För att alls komma in där måste FYRA löst rullade presenningar föras till  det förhoppningsvis t.f " Fönsterförvaringsskjulet " - eg Vagnslidret, ett antal transportpallar bäras ut, brädstumpar och....HEUREKA... ...BATTINGSTUMPAR som blivit över från BASTUfixningen " upphittades" och utbars i triumf...Dessa blivande bärande väggstolpar är ca 5 cm för långa, så sågen får cirkla den till lagom längd ...Hurrraaaa....KANSKE slipper köpa mer material...

Det bästa var ändå att jag hittade husets enda HELA och fint fungerande rullmåttband !!! Utropade ett rungande JAAAAaaa, som säkert hördes vida omkring, men det bjuder jag på  - om nu nån hörde och trodde något ...annat... så är det ju bara roooligt :)

Om nån där ute i etern nångång försökt jobba / mäta med ett sprucket metallband som  a) river sår på fingrarna, b) vägrar rulla in sig och följdaktligen c) ligger nånstans insnärjt i högt gräs och utgör snubbe!risk....så vet ni ....

Nähä, ni köper ett NYTT ??? Fniss....

Jo, tanken har föresvävat mig....faktiskt....

Nu BORDE jag egentligen " sök mi åpp " ti byn, för mina värkpiller tog slut igår och receptet förnyade jag på lö/sö nångång via " Kanta " OCH så ska jag bunkra det jag behöver från Knallis' järnavdelning.....

Återkommer :)

Nedan Knallis' reklam på fonecta :) Bara som " utfyllnad "...får ingen provision för reklamen..

" Från oss hittar ni allt från mat till byggnadsvaror.
Meiltä löydät kaiken ruuasta aina rakennustarvikkeisiin. Knallis, hyvin palveleva, sinua varten.
Tervetuloa! "
Min " hovleverantör " 


Traskade raskt till byn, fick ingen skjuts idag....Piller och nya - starkare -  brillor från apoteket och en " hel låda " olika järn till vhbygget....
Oumbärliga för överlevnad...

På hemvägen bjöd grannen på husesyn och en fantastiskt  härlig fisksoppa som jag orkade jobba heeela resten av dagen på...

Fick min privata slavdrivare till gården strax efter 13.... och han åkte visst hem vid 18-snåret....

EN sida är nu nästan klar - den norra - där det kommer bara två fönster ( ett mot vardera gaveln )
Stabilt i längdriktningen √
EN brädvägg tycker jag " behövs " - där min lillsoffa kan stå...Den som jag gjorde 2012 av en gammal spjälsäng + ett fönsterbräde, en dekorationslist o lite smått o " gott "...

Soffstackaren fick svidande kritik av en dåvarande " vän " och ...bars ut till garaget....
Tycker att kritiken var rätt obefogad, för ju bekvämare en soffa är, desto längre ligger man i den och ...det inskränker på sysslorna ;)

Onna, mr.C och jag låg ofta i soffan och värmde varandra på vintern ....En liten hundstund räckte till, för med två håriga kompisar BLIR det varmt...också då rumstemperaturen var runt +16....

Nu kommer den - antagligen - i användning igen...i växthuset....
A sade genast då han såg soffan ... att jag kan ligga där och kika på stjärnfall....

Vänklientelet har bytts mot fördragsammare typer....

Nu är jag sååå slut att jag har svårt att tänka mig fortsättningen på byggprojektet, men...hittills har tröttheten varit rätt snabbt övergående...

Nån mat behövde jag ju inte fixa idag, men hela min franska getost försvann då verktygen burits in och jag tog en paus på trappan....200 g ost.....vad är nu det ???

Ingen Naturväktarsändning idag, så....KANSKE jag skulle ta mig an köket som ser ut som om en bomb detonerat där...

Fem minuter till kan jag ligga här ...och frysa ....Sen stiger jag upp, drar sockor på mina bara fötter och ...kanske en flanellskjorta....upptill....
Skööööna sockor !!! Tack K...i

Om jag riktigt tänker efter...så ...tror jag ingen har diskat här sedan hemkomsten från Stora Världen i ...fredags.....

Suck...

Men ...furstligt roligt har vi då vi " sambygger " och jag kommenterade saken idag faktiskt...

Sade ungefär : Nog är du tålmodig och säger inte emot alls ....
Han kvitterade med ett retfullt : Jag gör ju det här åt DIG...Åt mig själv skulle jag inte bygga såhär :)

Nå, nu räcker det här för idag....Måste få mig upp och igång...

Har faktiskt vilat nästan en timme redan....

Och...nu ..kl 21.33 är disken ett minne blott, jag har kommit ut i nyaste gungan för att svalna av och...släcka i mitt städiga Snickis....
Kvällsljuden är väldigt motorbetonade....

Inga fåglar sjunger såklart....

Flere tranplogar fick vi beundra under jobbets gång ...och jag är så glad över sällskapet som är nästan lika intresserad som jag själv....

Det blir fågelfröautomatbygge till bådas gårdar så småningom...

Men nu ..gonatt och tack för mig :)

Lägger in foton i morgon....kanske..
Salvian måste skördas
Fredagmorgon +3 °C

Trädgårdslanden har vanvårdats, men ...går framåt...Det som växer bra utan skötsel är t.ex jordskockorna...Det blir goood soppa i höst ....( Den gröna " busken " mitt i bilden nedan t.h )



HÄR blev det trimmat....och maskinen glömd..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar