fredag 23 september 2016

Lättande besked..i fråga om eldningen :)

Börjar med ett rungande HURRAAA...för sotarens kommentar var :

Inga problem här ....
Moderna redskap ...till salu..

Och jag fick beröm för mitt gjutningsarbete - som han i fjol gav order om...

Så det är med stor lättnad jag ska börja se mig om efter ved....och så småningom njuta av brasor...

Roligt med alla förberedelser ...egentligen...

Stegen stod i Mellanrummet efter kompisens inventeringsrunda på lagårdsvinden, så den fick jag bära ut för att sotaren skulle ha något att klättra på...
För att stegen skulle rymmas på sin ordinarie plats, var jag tvungen att sortera bland odlingskärlen ( krukor/ämbar/bunkar/baljor )  som av nån orsak samlats just där...

Så skulle mattorna rullas bort, spjällpapper reserveras - mina tidningar har flaxat iväg till bastun....- och lite allmänt bortplock var av nöden...

Han kom medan jag ...skrapade fönsterpapper....

Mycket behändig kniv.....
Från januari fram till långfredag byggde jag ju laven och kunde inte bada..och efter det har det blivit bara nån enstaka  lögandag, men inte så det skulle behöva sotas...i år..

Jag SKA ta bort grytan nåt tag och krafsa /borsta sotet av utsidan på den, men det brådskar inte...
HAR t.o.m egna sotningsredskap i bastuskjulet, så jag KAN skicka upp i princip vem som helst och dingla med bollar och borste i skorstenen :)

Något mer vet jag inte just nu...

Ska gå och plocka tvätten ur maskinen och...gå och hämta ved....

Sen måste jag beräkna virkesbehovet och...göra en beställning....

Eller pingla till kompisen och se om vi kan åka till Genböle och kolla virket själva :)

Sotningen blev billigare än jag räknat med....så....

Det var gjort nu :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar