fredag 30 september 2016

Pensionärstillvaro ??? Allting är relativt och ..riktigt roligt..

I morse efter morgonsysslorna -  kaffe / nyheter / rågbröd med två miniatyrtomater - sönderpressade och gnuggade mot brödet / varmvatten med till tuppen / klädbyte  -traskade jag nerför backen MED EN SOPPÅSE i handen...
PREMIÄR !!!  Efter åtta år här ...första gången jag lyfte på ett sopkärlslock och slängde in något...
Öpremiär för sådant kärl....

Såna finns snett mittemot Knallis
Har två påsar till, men iddes inte ta alla på en gång - om utifall kärlen hade varit fyllda....

( Senast förde jag ju sopor då jag var utlokaliserad till annan ort ...då vädret hade varit mer än perfekt för byggande....)

Så nu känner jag mig lite ambivalent, lite mindre ekologisk TROTS att jag vet att man i slutändan på sopsorteringen separerar papper /plast etc på det breda bandet....OCH...
jag BETALAR ju för det och de anställda har lön....

I butiken hade jag just plockat ägg och tomater i korgen då en haka trycktes mot min axel och en spexigt skrovlig röst sade :
" Inte behöver du köpa ägg ...."

Såna eller från TappoTipu...

Hade han spionerat på mig ???
Näääh...skulle bara och lämna in " lången " ...( Tro det den som vill )

Hur som helst bestämde vi allätare att menyn för dagen skulle bestå av lever, ett helt kilo som kunde räcka till tre gånger....Det FINNS frys...

Fick skjuts hem...som vanligt.. Gick in och ordnade inköpen, fuskbäddade sängen, slängde lite kläder från flere högar till en ...ganska stor, bytte om och gick ut...

Där var arbetet i full gång, så jag bar ut elverktygen  som varit inne över natten / undan gårdagsregnet...

Lite stolpar utbytta, lite sågas,skruvas ... och de sista battingarna på plats...Skönt...

Snart blir det ...takstolsdags...kanske redan i morgon....

Oj om man hade fler händer eller ...flere ORK-timmar på dygnet...

" Slavens " syster ringde plötsligt och anmälde ett besök tillsammans med maken...

Det började regna då de kom så...samma supersnabba undanplockningsrumba som dagen innan verkställdes...

Häftiga vindbyar skakade dessutom ner en massa ekollon på de två parkerade bilarna...

Alla var därför riktigt gärna inne för att avnjuta  kaffe, saft, gott tilltugg -  och en väldigt uppsluppen samvaro tog vid...

De hade såå trevliga nyheter att ventilera, så det blev en extralång kaffepaus...Dvs jag ville inte själv  ha mer kaffe - fast det gjorde jag ingen större affär av utan hällde bara mjölk i min kopp...

Eftersom väderrapporterna och regnradare hade meddelat om nederbörd och hårda vindar, så var vi välförberedda...och jag hade till och med tagit  in ved... tänt på och kastat några klabbar i spisen så det var varmt och skönt i köket...

Fortsatte elda då alla åkt och kombinerade värmekällan med matlagning och lagade leversås och svamplasagne...och tog en stund på sängen i allsköns ro ....då lasagnen kommit i ugnen..

Städa och diska undan hinner man väl...mañana....

Hoppas att det är jobbanväder i morgon, så man ...kunde ha invigningsfest inom två veckor....

OM och utifall....

Let it be.....

P.s  Gårdagsinlägget blev visst oskickat...men ..
Natten blev bullrig och sömnen dålig....Ännu lovas MER vind och ev regn...
BORDE städa inne och vika tvätt...Bläääh...

Och snälla nån...PÅMINN mig att jag MÅSTE linda isolering runt luftvärmepumpens uteslangar !!! Något illvilligt kräk har knaprat bort den gamla :(

Ha en god dag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar