torsdag 22 september 2016

Reducerade drömmar....

För åtta år sedan var  det här med husägande nytt och omstörtande...

Listor på allt som skulle göras NÅNGÅNG översvämmade bordet, hängde på väggar och ...så gjordes naturligtvis något helt annat…...TROTS prioriteter hit och dit...

Just nu är det paus i fönsterpapperuppblötning och - skrapning....Något som kunde ha gjorts INNAN fönstren lades in, men det är mer jobb så här..eller " såhär " :)
Återstår en enveten remsa i nedrehögerinner- rutan och en lika obstinat i mittenhögern...

Så  en utryckning efter min favoritkniv - för att få variation i rakbladsskrapandet och - ett snabbt friskluftsintag på gården ( INTE rök- !!! )

" Farväl till sommaren " med Lasse Berghagen spelas i Hälsningen .....Suck, ja....

Går på tuppen...
För papper dit....
Kompostämbaret tas med samtidigt...

MINNET har jag kvar...och efter Onnas död har jag liksom blivit LITE mer koncentrerad /systematisk :)

Humorgruppen Kaj i radion höjer vilket humör som helst...om man gillar dem - och det gööör jag...

Ute ligger mitt eget fibertäcke - i väntan på tvätt - över de gladioler och spindelliljor som jag tog upp igår och lämnade i skottkärran för vidare åtgärder...( Mullavskakning och vindsförvaring....)

En liten - lite vissen -  HELIOTROP kom med mig in efter omkrukning...Hoppas den tar sig och överlever inne...I och för sig ingen ekonomisk förlust, men det rycker ibland i " jag-hoppasdetlyckas- funktionerna" i hjärnvindlingarna....
Två sticklingar av passionsblommorna drog jag däremot upp ...för att få mylla åt heliotropen...Men, känner jag mig rätt är jag snart där ute och planterar om dem...kanske med moderplantorna som i år trampat vatten / stått stilla / inte visat ett halvt tecken på att bilda blomknoppar....

Borde de stå i små krukor istället för de emaljerade ämbar de bor i ??? PINAS ???

Det blir nästa års problem...

De kan ju få bo i växthu........( Nä ...nu talar vi inte om det mera... Förrän...)

Igår var jag äntligen i Stora Byn...för att få hem de BYTESBÖRSGLAS som jag reserverat för läääänge sedan...ANVÄNDNINGEN var från första sekund given ....

Kvällsol i fönstret...Blir fint !!!


Hade privattransport av ett mycket härligt slag...( Måste få lov av grannen att berätta :) )

Nu är jag på slutrakan med KÖKSfönstret och det " svåra" avgörandet ligger framför :

Fönsterpapper eller- tejp ????

Det får ni veta efter min förestående butiksresa...per fot...

Kanske rentav skulle ta mina snyggaste/nyaste  fotdon och se om jag klarar av att marschera med dem på gameltantsföötren...

SKAV blir det säkert...Plåster på bakhasorna  kanske ???

 ( Det blev soligt, jag hittade inga skohorn/ skoskedar - och det betydde crocsar ....inga plåster...)

En sak har jag - därtill nödd och tvungen -  funderat på...

ÄR det i slutändan billigast att bygga själv ???
Att ha nån kompis att hjälpa sig ???
Eller att ta ett helt talkogäng....

Börjar luta mer och mer mot att en YRKESMÄNNISKA gör jobbet snabbare / bättre och därför också BILLIGARE ....

De övriga kanske TROR att de kan och de ska utfodras och ...i värsta fall ska jobbet göras på nytt...

DET har jag inte råd med nu med växthu....Så om utifall att jag ännu i år får nån firma att göra slutjobbet = taket så ...so be it...

I annat fall får jag köpa byggplast och slå runt hela skiten....* Uppgiven lååång darrande suck *

Nä, nu ska jag byta kläder - från noppiga - ännu lite hundhåriga - röda fleecebrallor till ...annat :)och vandra till byn....

Stiligt värre !!! :D Men varmt....
Senare :

Dagen har bjudit på " kompisbygge " och ...KANSKE det ännu BLIR något av vh.....

Det fanns VARKEN föstertejp eller -papper...så det får vänta med " tätningen " tills ....

Ibland känns det bara sååå motigt....

Några stolpar kom upp och sydsidan börjar vara riktigt stabil...

I morgon MÅSTE jag beställa det sista virkeslasset, för vi har redan varit tvungna att fälla in gammalt grånat, men starkt virke...

Så här ser det ut nu...Inga byggnadsstädare på plats....Slöfockarna ;)

Mycket är " tillfälligt " tills stadigare virke anländer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar