tisdag 20 september 2016

Systematiskt skrivande ??? Nää, inget för mig...

Som så många gånger förut konstaterar jag att detta forum är min dagbok och i den nedskrivs tankar och ...stolt " skryt " om vad jag gjort/ fått färdigt ..och lite annat...

Att börja ställa upp regelrätt rubrik och avbeta i rubriken nämnda punkter - DET passar inte min spontana stil...

Erkänner att det är LÄTTARE  att hållas " på kärran " vid läsning av text av  systematisk typ, men ...å andra sidan : hjärnan mår bättre av att användas :)

Lite klur och funderingar i form av komplicerade formuleringar vill jag ha ...och ...bjuda på..
Det går ju automatiskt så...för skrifterna kommer av sig själv...

NU i skrivande stund - 16.20 - har jag paus från krattandet.. efter handrensning av norrabatten och det som rymt därifrån...efter fönstertvätt i dagarna två...eller tre...

Igår fick jag hjälp med innerrutor och tvätt och insättning av dem...NÅGRA blev kvar trots två timmars inkräktning på grannens tid och ork....

Lite vemodigt är det att " stänga ut " yttervärlden bakom dubbla fönster, men...varmare blir det...
I fjol inföll denna rumba ....kollar....18 och 19 september, men då tejpades fönstren också...

Lite senare i år alltså....men ganska systematiskt ???

En enda stackars paus unnade HON oss, slavdrivaren ...
Jag försökte nog vinka om att det skulle sitta bra med en stund i solen....men hon drev på : " Vi tar dehääär ännu ...."

Idag har jag fortsatt själv, på egen hand...Satt in ett fönster, hittat de skruvar och gångjärns- "  pluttar " som igår var som bortblåsta...

Då jag hittade dem idag ..under tvätthögen / avdelning REN tvätt som skriker sig hes för att få bli skåpsatt, KOM JAG IHÅG att den blå muggen som jag samlat fönsterrekvisitan GICK i kras och innehållet samlades i en metalldosa för iskuber ....

Nå, nu ska jag något tag ersätta de nya skruvarna med de gamla och byta ut spikarna jag lade i temporärt istället för ... gångjärnstapparna...( Kallas förresten kanske sprintar ??? Som i avdelning " borttappade båtpropellrar" ....Som gav mig lite extrapengar då jag sysslade med dykning...:) )

Denna ljuvliga tisdag har jag vidare tömt verandan, tagit in clivian, tvättat verandafönstren in- och utvändigt, fixat lite på väggen under dem och....
Det " smutsiga " är bara kvällsskuggor

Vävstolen står ännu mitt på golvet, gardinerna har varit ute på vädring hela dagen ...Sängkläderna också, så jag har " sluppit bädda med överkast " idag...


Och nu kom jag ihåg VARFÖR jag kom in efter krattandet...
Inte alls för att ha paus, utan för att hämta det splitternya rullmåttet som A hade köpt idag i Biltema :)

Hade ju tänkt mäta upp stommen på växthuset NU efter uppbyggandet - för att kolla hur stora kast / skillnader det blivit på de olika sidorna....

Så mycket vet jag redan att takskivorna - 10 st - INTE räcker.. Eftersom de ska läggas omlott, blir varje skivas bredd bara 99 cm....
Man måste köpa EN till och den  ska sågas mitt i tu....
Stulen bild...

Men ...nu ska jag ut och mäta innan rumpan domnar här på soffan...för plattan är på laddning just här ...

Kan inte ens ta ut den för fotografering...


Suck...
ETT enda litet " kast " på knappa fem cm på långsidorna...Och ett absolut minimalt på kortsidorna ..en centimeter...
DET ska nog gå att fixa ....

Var förresten tvungen att mäta för att kunna skaffa det sista virket....utan att drabbas av misstag...

INTE för att konstatera kast...

Såna visste jag att skulle förekomma...hur annars :)

Snart kan jag kanske bära ut ljuskedjan och installera den i mitt växthus !!!

Vad som sedan klassas som  " snart " kan man diskutera...

Detta " trassel " ska bo i växthuset :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar