tisdag 6 september 2016

Höstförberedelser inne och ute....

Blågullfröna ligger inte längre på en tallrik på spisen, utan inbäddade i " lätt " jord...
Polemonium

Blandade idag " yngelunderlag " av sand och ekoköpismylla...och sådde blågullen, spirstånds, nån slide  ( Laavatatar ) och ljusgråvit stjärnflocka....Och hör och häpna : jag har skrivit NAMN med bred röd vattenfast  tuschpenna på plastkrukorna som ska övervintra ute med lövtäcke på...

Har krattat och rensat...och rentav åstadkommit kala fläckar mellan i förfjol utplanterade rotskott av Kempelerosor och  orange dagliljor..De ser bedrövliga ut den här tiden på året....
De kala ställena ska naturligtvis besås eller planteras...men med vad vet jag inte JUST nu... ( Vanliga vilda prästkragar skulle kanske passa bra :) ....Billigt och tåligt...och passar till både rosor och liljor.... )
Bara topparna syntes bland ogräset..

Druvgurkor kommer det ännu, men plantorna i första kökslotten är uppdragna och perenna prydnadsväxter ska ta deras plats...
Måste ju utnyttja beredd mark...

Trimmern har fortsatt sitt jobbande....Grannen for iväg nånstans i dag, så jag passade på tillfället och brummade utan att störa henne....

Måste köpa mer bränsle för dunken är tom och bara en liiiten skvätt finns i tanken...

Nu tycks andra grannar nappat på trimmeridén, för det " låter " ...hämndgirigt :)

Satt länge och  sällskapade med en rödrumpad trollslända - som gång på gång återkom till min bruna sol- och kroppsvarma Marimekkoblus....som jag fick av en lång väninna 2002...
Hen nickade glatt och vänligt åt endel av mina frågor och det kändes givande att ha lite paussällskap..

Minne från dinosaurustiden ...
Ibland rasslade de två  vingparen nästan i mitt öra vid landningsinbromsningen...
Mysiga djur...

Började med uppkrattandet, men huh, så tungt....Kanske för att jag gjorde samma rörelser i går ...och förrgår...Axeln är lite trött ännu..

Ligger här och " snålas " vid tanken på att provsåga med min nya handsåg...En helt vanlig ...från Knallis....
Sade i kassan att de får den tillbaks om den inte funkar...
Tror ändå jag tar det i morgon...


De två  små bitarna lingon/blåbärskaka som jag åt till pauskaffet är nog uppbrända av jobbandet...och en härligt doftande  gris- KarlJohangryta väntar i kylskåpet...

Åt förresten lite av stensoppen riktigt som den var i går...rå....Så gott...
Bara min höstsallat = fjordkålen* blir aningen större så skulle dessa två med fördel kunna ingå äktenskap på en god smörgås...


* Bild på fröpåsen
Förutsatt att man hittar nån ny Karl-Johan....

I morse var alla fönstren duktigt immiga...Det betyder i klartext att stunden för innerrutornas installation börjar vara allt närmare...
Fönstret mot öster...Solen vaken.

Sjätte septembermorgonvy 

Tycker det inte alls var länge sedan jag tejpade och stod i...

Köksfönstren blev lite renare då jag torkade imman av dem medan kaffevattnet kokade...

Vet av gammal erfarenhet hur bildlikt INSTÄNGD jag känner mig då rutorna är insatta och tejpade.…

Men...NÅN dag är det dags....

Och NU är det LÄGGdags...IGEN...

Nattnatt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar