söndag 11 september 2016

Orka - hinna - " iddas" ...eller bara materialbrist ???

Inatt har det varit oroligt...

Somnade nog, men vaknade mellan tre och fyra, kokade en kopp te och ritade lite " idéer" på tapetrullen jag dragit som to-dolista över kamardörr'n....
Utanbrillorritatnattrött

Gavelritningar...I fel proportioner och snett och vint, men ...för att få natten att gå / lugna sinnet / ev få sömn igen...

När sömnen efter sprattel i benen / klåda i ena örat ( obs: antagligen för att jag tvättade håret i går ) /stjärnskåderi / tedrickande / diverse tankeverksamhet / andningsjoga äntligen infann sig, var jag uppe på ett höghustak med Mikko ...vad heter han nu i efternamn...och skottade snö...
Jag slängde ner ett lass blöt snö med en blå liten spade ...och rakt på en arg tant med grön stickad mössa med en kycklinggul boll på hjässan...Hon var sur...Tänka sig ...
Framsidan av hennes svarta kappa var lite snöig :)

Mikko sade ...Kuustonen heter han ju ...att jag skulle prova hans frus vigselring om den passade och jag vägrade...


Gullig kaaar ;) STULEN bild
Hur det sedan gick vet jag inte....Men han HAR sambo !!!  Var ju tvungen att googla när jag vaknade :D


Steg upp lite över åtta, såg på slutet av ett FINSKT naturprogram UTAN störande musik, så sedan kunde dagen börja....lugnt och seeegt...

Var ute och fotade lite för att ha bildbevis för nästa års planteringar...Och annars också...
Cunninghams white på mr C:s grav 

Där jag NU har t.ex tagetes ska jag plantera ut lavendel...bara jag får kraft att gräva i sandgropen och utarma myllan med att  blanda sand i den...

( Är så trött att jag skriver med ETT finger...Suck...)

Cockes grav som pryds av rodon  Cunninghams White SYNS inte mera...Betyder att gravinnehållet säckat ihop...
Cunningham blommar ofta både vår och sommar, men i våras såg jag inga blommor...NU några....

Onnas azalea har tagit sig fint och har många knoppar...
" Kullannuppu " -azalea
Blir spännande att se om DEN blommar i vår....



Idag har jag skarpt  på känn att byggandet har/tar paus...
Två onda ryggar och lika många trötta individer måste vila...
Säger jag i skrivande stund, men ...vem vet om man blir piggare senare.....
Axeln är också absolut skräpig...Undrar just varför man ska skotta snö med den ...just som den borde vila ???

Ännu om gårdagen :

Två skilt för sig till byn nyinflyttade har turvis fått lära sig att butiken stänger 13.00 på lördagar - från september fram till juni...

Min granne kom uppför den branta backen vid 14-tiden igår och ...såg frågande och lite uppgiven  ut.
Frågande trots  att hon just varit och ryckt i dörrhandtaget OCH läst den lilla lappen som limmats över sommartiden ....

Jag hade bara en dryg  timme tidigare- med min kurir -  fått hem kaffemjölk och Fazers puikula - det enda mörka brödet som fanns kvar....
Inte alls allt jag behövde/ behöver " för en dräglig veckända ", så nu åkte en glad trio till konkurrenten i Kimito Citty....

När man VET/ har lärt sig tiderna handlar vi " flickor " i minsta möjliga butik...kom vi till under resans gång...Karlar tycks ha andra...vanor...

Nå, väl hemma blev det ännu en omgång bryggkaffe innan den gröna bilen kördes hem till civilisationen....
Usch...vad jag avskyr LUKTEN av kaffe som bryggts....medan mitt snabbkaffe doftar ljuuuvligt....VAD månne det beror på ??? Själva drycken är i vartdera fallet a) drickbart / b) njutbart....
Det blir alltid en liten skvätt kvar i glaskannan och jag tänkte att den skulle duga till KALL påtår med lika mycket mjölk i, men efter att magsäcken snörpt ihop sig av blotta sniffandet, avstod jag med glädje....
Kastas nog ut snart, hela maskinen..

Det fenomenala vädret har plötsligt övergått i nästan helmulet och kylan väller över mig här i soffan - eftersom jag öppnade fönstret för att inte gå miste om frisk luft trots halvdvalan/ dagboksskriverierna...

Ingenting kan man lita på - och i synnerhet inte väderrapporter...:(

Ska ge yle vegas 12.45 -rapport en möjlighet att förklara sig om...en kvart...

Måste väl masa upp mig från soffan och knäppa på radion och...sätta igång med snålsoppskoket....

Beställningsarbete...

Något annat aktuellt lär inte inträffa...eftersom jag precis avböjde en loppis-/busstur till en annan by...trots att det kunde ha varit riktigt roligt....

Få se om jag får en ny chans ...då jag ORKAR...

P.s  Det blev sängen ...tre timmar...Riktigt skönt fastän jag inte SOV...

Och ...är det +17 C den 11.9 så STÅR fönstret öppet....

Tids nog är man inlåst...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar