tisdag 13 september 2016

Enformigt liv ??? Njaa, uppåt och neråt och lite sidlänges :)

Upp klockan sju...+4°C och immiga fönster...

Ganska bra natt...
Bläääh för fullmåne...
Hehhh...Ändå TRODDE jag att det skulle bli kylslaget att sova med dynor och täcke som GLÖMTS ute på den dagliga vädringen fram till 22.30...

Nå, jag fick ta ner fönen från väggkroken och värma de kalla sängkläderna en liten stund, men den härligt friska doften sövde mig effektivt...

Behövde varken frysa eller ...fundera...

Hade halvt lovat A att komma till byn idag, så det var bara att byta till " bättre " kläder än de hemmaplagg /  svarta fleecebrallor och färgfläckad flanellskjorta /  som var sköna i morgonsvalkan...


Handlade middagsmat till två dagar, lite grädde och UH-mjölk ifall det behövdes till höghuskaffet...och ett paket kex ( de som smakar " skedbröd " / lusikkaleipä ) - som jag lämnade kvar för att inte frestas äta hela paketet....Wilhelmina heter de visst ...Supergoda...


 Trots mina vilda protester fick jag skjuts hem....

SÅNA kex....
.
A " ville ha äpplen " ....och kanske lite jobba ...och sällskapa ;)

Han åtog sig  loftklättring, släppte ner ett långt bräde som kanske kommer som droppbräde under lagårdstaket....och inventerade det som fanns kvar där uppe...

Lätt gjort - för jag HAR ju varit där under åren och kastat ner -  och BORT det mesta som inte har något värde....Som cykelvrak, papplådor, eklövskvastar, stolstommar av metallrör m.m.

En lång och tjock planka finns ännu av ungefär samma kaliber som mina kökshyllor och hörnhyllan i spisknuten...Ett par sådana finns i Vagnslidret också...
Kanske de blir verandahyllor nån gång...om ingen bjuder stora sedlar för fint gammalt virke...

Min grep fick ett nytt handtag också, så jag är väldigt nöjd och tacksam :)


Kokade under tiden  snålsoppa - som hade mått bra av blomkål, som inte fanns....men blev rätt hyfsad efter kålBLAD och purjo...

Verklig " hemsoppa " blev det...Ärter, bönor, potatis, lök, persilja, morötter, dill...och kålbladen :) och penntjocka purjostammar....ALLT odlat här...

Efter kaffet på maten ringde jag till båda däckförsäljarna som JAG vet om här, men ingen hade passande begagnade...
Kanske inte såhär stora ???

( Det börjar brådska med de " nya " tossorna, för en Åbo-tripp är planerad....nästa vecka...)


Och ....med äppel i bagaget åkte en mätt karl iväg hem till sig...


Ingendera tittade EN endaste gång på klockan under hela tiden...så det måste ju bero på ...en viss trivsel....och på att vi lite turvis besöker varandra...

Fem timmar ??? Vem räknar....

" TAG det LUGNT " ljöd avskedsorden och jag nickade bestämt....och övertygande :)

Men....två timmar jobbade jag med vhstommen i smyg  i alla fall....innan jag tog kväll 18.40..

NÅGRA fibrer i min högra armmuskel är troligen ännu intakta, men jag väntar nog på besked om fortsatta åtgärder....

De ONDA ställena

Kanske förutsätter att jag beställer en tid till de ordinerade undersökningarna...som jag missat...bommat ...glömt...

Varför kan inte nån från hvc bara ringa upp och GE en tid, istället för att jag ska minnas en tid mellan 12 och 13 ????

Suck...














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar