söndag 9 oktober 2016

Det svarta är svart ...mest på natten...

Igår höll jag på med rödmyllebestrykning... HUVUDSAKLIGEN...

Fick väst- och sydsidorna någorlunda klara...Dvs upptäckte några " målarens fridagar " = på finska " maalarin vapaapäiviä " ...som ska åtgärdas då jag ids....

Lovades regn, så jag tänkte att det kunde vara en  bra syssla, eftersom virket bars in.
Vill säga : allt som inte på sätt eller annat sitter fast...
Som t.ex " försökstakstolen" , den som skulle tjäna som modell...och aldrig kommit längre...

Orsak : den gamla vanliga ..Har bara två händer...

Muskelbristningen i höger biceps har inte precis hjälpt, inte heller  " skruvbitset i höger- tummen "...och akillessenans motsträvighet...

Och i ärlighetens namn har jag lätt att ge upp ....och börja med något nytt...då det går tvärtemot mina planer...

Inte alltid eller i alla situationer, men....byggbetonade...

Då den allra sista deadlinen sätter in BRUKAR jag få lite action i görandet, lite mer systematik...

Det BLEV lite regn...Något tag ...på morgonnatten kanske...

Trängde in fötterna med sockor på i de låga,  gula,  gamla, ganska-oanvända-på-höstar- stövlarna - eftersom jag glömde mina svartingar där jag var inackorderad under min exil...och fann att det nog går att existera en stund med lite knip...

Rensade fram vintersalladen / fjordkålen ( Skulle den månne växa i ...balkonglåda om man hade den INNE ??? )
Klippte ner gurkört och sockerärter, klippte ringblommor att ta in....

Snart mer frö än blommor....

Kollade brunnen, som klarat sensommartorkan utan att klaga och skräpfri var den ...utan att jag hjälpt den på traven...

Luftningsröret har sitt galler intakt, så inga sorkar/ möss eller andra objudna gäster kan komma in...och dö i mitt matvatten...

Ansluter mig INTE till kommunalt vatten och avlopp...Har bara gråvatten som klarar sig bra utan " rening " i kommunalt " reningsverk " - där det skulle uppblandas med diverse hormoner/ starka kemikalier och ...andras avföring ...Hemska tanke !!!!

Gick över ägorna med sekatören i näven, funderade en kort sekund på att klippa korgvide och göra början till en slingrande videallé, men skippade tanken....

Årets höstsysslor ????

Ingen aning...

Vävstolen står ännu i Salen...Några fler sittdynor lär det inte bli än till min stol i köket....Eventuellt åt en gäst....EN gäst...

Garnbommens låsfunktion fungerar inte och det går bara inte att hålla spänningen i ränningen...
Kanske skulle borra ett hål i det tjockaste ...men nej....( Det börjar ju lukta bygge....:(  )
Kunde demontera vävstolen, men - den är stor och delarna måste i så fall bäras ut...

Alltför omständigt....

Suck...

                                                                      ********

Fixade just baksidan av tuppen /dasset...Känner mig riktigt duktig ;)
Det var inget stordåd precis....
Det  BEHÖVER inte vara fri insyn från östsidan - som vetter mot en åker på ca 100 m avstånd -  så jag spikade en bit tjock dammplast - som gardin - där det EGENTLIGEN borde vara en LUCKA....där kärlen ska ut för tömning...

( Hoppas förresten att INGEN tömmer sina utedass på marken, utan fattar att avfallet ska efterkomposteras under " tak " - för att näringsämnena/ bakterier  inte ska tas upp av grundvatten / strandvatten och - åstadkomma dumheter...)

Som sagt är byggnaden skev/ gles/ murken och i vår senast MÅSTE det fixas...Kanske stommen duger, bara man får bort 80 år gamla spikar ....utan att allt faller samman

Nåja...Dagen går...lååångsamt...

Var just ute och plockade in äppel av vintersorten...Hårda ännu...

Vet inte sorten ...ännu heller... Kan kvitta, för de är goda...


Tvättade lite potis och skockor och nu hör jag att vattnet sjuder i kastrullen...

Brasan knäpper i Salen, Kvanthopp i radion och snart mat...

Inte så illa....

Kanske dags att avsluta här....och låta maten tysta...tankarna...

Gott var det :)













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar