torsdag 27 oktober 2016

Höstväder och ...lugna stunder...

I morse vaknade jag på allvar lite före åtta...( Hade legat och dåsat av och an ett tag, varit uppe ett par gånger på natten och lagt mig i min sköna säng igen - typiskt efter en bastu..eftermiddag )

Regnplasket fick mig att dra den röda ( halaren ) ovanpå pyamasen och de bara fötterna med hjälp av skohorn/ skosked in i trädgårdsstövlarna...

Igår satte jag sydstuprännans förlängningsränna på plats, men INTE den på sydvästsidan...Dessutom hade jag locket på tunnan, vilket betydde att vattnet stänker rakt upp på min fina vägg...

Efter en stunds pyssel fick jag rännan på plats och kunde passa på att göra lite annat i duggregnet...
Riktigt SKÖNT ute förresten - rent av  +7° och eftersom vinden inte hade vaknat, kändes det milt och friskt....

Var nere till bastun för att ta upp de två ämbaren som jag inte " orkat " ta med mig upp efter badandet och nu behövde för att kunna fylla på tunnan i bastun - och minska trapptunnans förråd...( I omvänd oordning )


Gick sedan in - bara för att konstatera att fåglarnas fläsksvål ännu låg framme - på lit de parade i köket - så ....jag lirkade upp knutarna på snöret runt de dammiga papper som jag skulle inventera / bränna /spara.....och gjorde två hål i svålen och trädde i snöret...

Efter en sekundsnabb kalkylering beträffande fastknytningsplatsen - "  ska vara SYNLIGT från Salsfönstret och ändå tillräckligt tryggt för gråspetten " - blev svenskrönnens mittersta stam utsedd...


 Nu syns alla tre " matstationerna " :

Svålen i trädet / fröatomaten med tunnlocket under och " korvkorgarna " ...

Brukar inte ställa igång så tidigt, men samtidigt hyser jag en from önskan att inte få huset - mitt 80-åriga - sönderhackat av fåglar som jagar insekter i skivor och under bräden...
En diger bunt i skumrasket..på golvet ..



NU kunde jag gå in - efter att ha fyllt alla tre vattenkärlen på skottkärran ....

Måste knäppa på kaffevattnet en gång till för att få hett kaffe....
Klädde på mig och gjorde två skivor Reissumies klara för hälsosamt tilltugg genom att lägga vitkålblad under ostskivorna...

Så till nians nyheter - och genomgång av olika försäkrings-/sjukhus-/läkar-/ diversepapper i högen .….från 2001 till 2004...( Bilden  t.v )

Med alla avslag på pensionsansökningar och epikriser, MRI- resultat och - utlåtanden + lite nostalgiska kontoutdrag och löneintyg VAR det en rätt stor trave papper...

Nu bestämde jag mig för en rätt radikal minskning av dessa och på " sparlistan " blev bara en kopia av " vad som gjordes under ryggoperationen 2003 " =
Decompressio LIV - V, Spondylodesis LIV - V ( cum Prospace et Socon )

Ganska så intressant text, snitt för snitt och åtgärd för åtgärd...Ganska otroligt att man kan borra, ta bort, skruva och bygga nytt i en ryggrad....

( Märkte ändå att jag överdrivit skruvstorleken på de reservdelar som monterades i min rygg... Dvs i de övre "  pediklarna " 45 mm långa och och i de nedre 50 mm långa skruvar ...INTE 70 mm ...nånstans :) )

Likaså sparades ett kuvert på vars baksida inte mindre än TRE olika cheesecakerecept skrivits ner...

Min dyksafari i Röda havet - på 90-talet - dök upp ur  minnenas djup i.o.m att  en lista på VILKA rev vi dykt runt, safaribåtens namn och lite annat var antecknade på baksidan av Kommunernas pensionsförsäkringsblankett...( Ett litet fniss undslapp mig då jag läste deras storartade belopp för TVÅ år : utbetalat 4,27€ .....efter diverse avdrag... )

Detta papper sparas för att senare (!!! ) ingå i mina digra memoarer :)

Ett annat - roligare - minne levandegjordes då jag hittade pappren från ett arbetsprojekt på 10 dagar - med hela 170 arbetstimmar-  som produktionsassistent för en filmgrupp...
Otroooligt jobbigt, men givande...
Faktiskt är det 17 år sedan nu i oktober....

Filmen gick som serie i Tv i början av 2000-talet...

http://raijaoranen.fi/teos/kirjava_silta

* Förresten inte vilken filmgrupp  som helst : Åke Lindman, Anja Pohjola, Teemu Lehtilä, Linda Gyllenberg, Jonde Saartamo, Sari Havas, Mika Nuojua...*


Nåja, det blev en hel del TÄNDE av de ratade pappren och bara 10 att spara för eftervärlden / eget nöje ....


Har här undrat varför inte beställningsbekräftelsen från Biltema har kommit in i mejlboxen..

Idag gjorde jag en SÖKNING : " Biltema " - och fick som svar att bekräftelsen kommit samma dag beställningen gjordes ( i tisdags ) och att paketet skickats igår och NU idag stod att avhämta på posten !!!!

Hur allt kommit in i fel mapp fattar jag inte !!!  Dvs inte i den mapp som all tidigare post kommit i utan i avdelning " skräp-post " ....( Medvetet bindestreck för ...utan det.... ger ordet sååå fåniga vibbar ;) )

De som skäller på postgången borde skämmas...

Nu ids jag inte traska upp till byn idag....tror jag...

Däremot ska jag släcka belysningen i Salen där jag i skrivande stund... ligger på soffan ...och i köket där det VAR mörkt då jag fixade morgonmålet...

Kom förresten på att både bubbelplast och tejpen i paketet kommer att behövas också  till isoleringen av luftvärmepumpens in- och utgående rördelar...

Kanske skulle fortsätta med röjningen i duschrummet ???

Har fört bort de kläder som hängt där i det " skåp " som mina föregångare här har gjort... Ett dörrlöst skåp...oisolerat och på vintern iskallt....
Då jag flyttade in hängde det vinröda draperier där...mot illgröna väggar...Effektfullt nog...men inte riktigt i min smak...

Taket " skall " panelas och golvmattan/ mattorna förnyas...bara jag får ....andra projekt klara UTE....

Ett fönster är ju också planerat, men JAG  vågar INTE sätta sågen i väggen....

Nåja, en sak i taget ...kanske ???

Nu ska jag ut och kolla om det gått nån ny orutinerad råttunge i kompostorfällan...

NÅN skötte ju om att en stor bamsing (Råttmor /- far  ??? ) plötsligt låg utanför växthuset to be....

Kan bara tacka och ta emot dylika " gåvor " - vem än givaren var....

Näääh, ingen promenad i dag...

Tvättmaskinen på, brasa planerad,  radio Vega dundrar på i bakgrunden...Språkgrodor :)

Puhhh, nu ska ni slippa mig på ett tag...Jag får just hemorrojder av det här sittandet....

Ska gå ner till bastun och tvätta några par yllesockor - eftersom det finns varmt vatten i grytan :)


Ha det bra i mörkret !!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar