torsdag 6 oktober 2016

Igår aktiv, men sii - det hämnade sig ...lite...

Man ska inte " skryta " om bra kondis och test av densamma via trappspring...

Idag ilskas akillessenan i höger bakvrist...Tidigare har jag bara vetat om att såna finns, men aldrig haft ont i dem...mina 67 år till trots...

Så, istället för sågjobb har det blivit " småplock " och bara ...två vindsbestigningsrundor..

Mitt duschrum är begapat och begabbat - ett sammelsurium av DIVERSE, som kanske enerverar andra mer än yours truly... ( Fnissss ...)

Idag hade jag orsak att greja lite där - och det ena gav det andra...

Jag fann mig diska en sats MYCKET diverse - eller som " Amerikas antikälskare " säger :
miscellaneous.....

En gaffel från finska armén 1943 , sillburkar ( vars spad fått mogna innan det hällts i vattensorkhål ), honungsburkar från nåns utlandsresa, salig fasters röda hårdplastskål - som tjänade som hundarnas vattenskål ...och som jag btw  ÄNNU reagerar på att inte står på golvet vid fönsterbänken....och som sedermera  " degraderats "  till ....skål för rotsaksskal oa...

(  Vilket får mig att minnas att jag borde ta upp jordskockor....innan marken fryser ...och kanske resten av potisen ...)

För att ingen ovetskap om husets återvinningsiver månde råda, berättas här att t.o.m deodorantflaskornas " rollers " skulle ha en slutfunktion - enligt plan : blomkrukeunderlagshjul....D.v.s om jag löser fastsättningen....
Borttagandet av återvinningsrullarna kräver skruvmejsel och gott tålamod, men de måste ju separeras innan glasflaskorna slängs i rätt kärl...

Spara och sortera i all ära : ALLT producerat/ inhandlat är avfall i något skede...

Har därför föga förståelse för olika projekt i återvinningens namn - typ collage av tillskruttade plastmuggar, mjölkburkar, skedar, smycken, textiler mm.mm - som kräver köpt lim/ sprayfärg o.a...för att hållas i tavelramen...

ÅtervinningsKONST heter det visst...( Miina Äkkijyrkkäs kokonstverk är ett undantag !!! Den uppskattar jag , nästan ett stycke kulturhistoria..  Bilden är en av de få plåtkonstverksrelaterade som GICK att stjäla...)


En betydligt större konst är det att inte åstadkomma " rester "....

Borde utnyttja min sjuka Akilles till att vara lite " duktig " och leta reda på ...fyra knappar till min favoritskjorta...Enligt knapphålsantalet kom jag till denna summa...
EN knapp just under bysten + en säkerhetsnål som ytterligare sammanhållande faktor hindrar INTE nordanvinden att uppsöka varma valkar och...kyla ner dem :(

Borde/ borde / borde...Bläääh...
Knapparna ska sedan sys i också....

Jag hade egentligen planerat att ha regnvattentransport till bastun...
Öste över vatten till grytan igår och fann att det skulle rymmas 200 l i tunnan som står där...

Med 2 st 10 l ämbar innebär det visst 10 " resor " med last och ...lika många utan ??? ;)
Avstår ...idag...

Men nu - ett dassbesök senare är jag en NÖJDARE HUS-mora....

Tröttnade nämligen på dassgolvets slagsida, rev ut de nytömda kärlen, likaså några bräden ....Kunde konstatera att problemet var ytterst lättlöst...Ett spett av modell mindre och en tegelsten måste importeras, golvet lyftas med spettet, några befintliga stenar stagas, tegelstenen + en plankstump skuffas under golvbjälken och....kvinnokraft !!!

Här lutar det ..och knarrar...

Fääääärdig..t...:)

Bara att kasta kärlen på plats, brädena likaså, trasmattan på golvet, bära in L&T- bumlingen som stått ute nån månad i väntan på den " stora tupprenoveringen " - som nu får vänta till våren....
Ingen röta !!!!

Byggnaden ÄR på sin sista resa, men...den håller nog ihop ett halvt år ännu...

Och VISST skulle det vara roligt med nyare och fräschare också på slutstationen...som INTE är byggd under de närmast förflutna decennierna !!!

Det BLIIIR nog bra...
Nu behöver man inte vara orolig för ...golvras :) Eller ersättningskrav av genom-golvet -fallna gäster....

Nu ska jag gå och gräva upp skockor....

Inte bara dem...De sista " pääråna " också...
Plus en ensam sockerärt och två frilandsgurkor - trots tre/fyra nätters frost...Och en rejäl näve salvia...

Och på väg upp mot huset...linkandes....STÖÖN...Morötterna är i sin helhet oskördade...

Nu ger jag snart upp för i år...eller idag..

Morgondagens mat....

Klockan är bara 15.30....

Dubbelsuck...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar