torsdag 13 oktober 2016

To do - lista och hur den avbetas...


Efter en ganska ok natt - efter gårdagens dagsbastu som tog en hel timme i anspråk, mot det vanliga -  ca 20 minuter - var det dags för lite planering....

Skrev butikslista - som just innan avfärd blev lite kortare...

" BITS för rundskallade skruvar " kunde nämligen strykas eftersom sagda bits hittades i min röda fleecevästficka...
Vilken tur att jag valde rätt klädsel...just idag ...

Nå, i övrigt VISSTE jag att det skulle kännas " svalt " med bara kortärmat under gubbskjortan - trots västen och det besannades...

Tog vägen nedför backen eftersom jag hade en soppåse med mig - nr 2 i ordningen !!!

Kom plötsligt ihåg en händelse från  ....1972 eller -73  ...då vi bodde i Åbo.
Som morsa till två småttingar och på väg till bussen - lindrigt sagt morgontrött - hade jag min soppåse med mig ända till hållplatsen...EN gång...
Minns folks ....blickar ....
Det blev lite pinsamt ....För - som 22-åring SKÄMDES man ju ännu, vilket IDAG inte skulle hända :)

Jag klarade av att avyttra dagens påse - och slapp mellandeponera den i något dike :)

Listan betas av som följer  och varje " post " som avklarats förses med √ :

*  Soppåse med √

*  Butiken - handel och social samvaro en liten stund... √

Började fundera NÄR jag ens SETT en annan människa och kom till att det var den FEMTE oktober....och det är den trettonde idag...Mao 8 dagar sedan jag var i butiken...

* Spika upp köpt fettsvål !!!  √
( Genom nämnda åtgärd kanske gråspetten låter bli att hacka på mitt hus ??? )   Skar några små strimlor som jag serverade rödhaken på marken..

*  Blanda mylla och torv för omplantering av kaffebusken och pelargonsticklingar...OCH de clematissticklingar som LYCKADES !!!

Clematisen ligger här ömt över äpplena....

*  Såga vattenfast fanér till takstolsstöd - i brist på spikskivor...Limma också ...

*  Beställ VED !!!  Finns gammal och torr JUST så mycket att jag slipper starta värmepumpen....den här veckan....( Tog faktiskt upp NÄRMASTE leverantörs mobilnummer på vägen hem - och märkte att jag HADE den i " katalogen " )

* Slutför isoleringen av värmepumpens kylrör !!!

Hoppas det räcker att linda bubbelplast och paketeringstejp runt - tills man har råd att be montörer hit...Lindandet är nästan halvvägs, men det är sååå besvärligt att jobbet måste göras i repriser...Utrymmet mellan maskinen och väggen är INTE anpassat för korta, breda händer....
Och firman som 2009 monterade pumpen, har flyttat till Kimito....Kanske de skulle ha andra ärenden till Västanfjärd och kunna ta isoleringen som " bonus " ???

*  Förbered takstolsuppsättning med att skruva ribbor i den första ...  som avstånd-till -följande-stöd...Kanske två ribbor per " revben " ???
( Gjorde en drygt meterlång ribba med  pleximall = skruvställena utmärkta med * / takstolens ytterkanter och plexins ut- och överlappningsställen... √  )

( Klokt eller inte får tiden utvisa...Jag  luntade  lite på bygget i " Stora kurvan " och sade i min stora ärlighet till byggarna att jag stjäl idéer !!! )

* Mät upp en ny ändstolpe och ta ner den gamla - som krympt...√√

Den nya sågades två gånger och passar nu perrrrfekt !!!! √

*  Mät upp en gavelstolpe och två snedstöd - ovanför dörröppningen - då DEN sidans takstol är på plats...

( Dörröppningen ja, med lite mer eftertanke KUNDE den ha konstruerats på ett vettigare sätt.....Karlar tycks ha pippi på att BÖRJA vid dörren ????
Ok, det GÅR förvisso att fästa  två battingstumpar  i dörrkarmarna, men det blir så mycket klumpigare än om man hade ...gjort annorlunda...)

För att angripa en såhär diger lista måste jag få MAT i magen....

En pizza doftar redan i ugnen ....

Länge sedan förra ....
En kvart pizza lämnar jag till senare - efter väääldigt moget övervägande :)

Förresten kan jag inte för min dööööd begripa hur endel går året om i jeans UTAN långkalsingar under....KALLARE plagg har jag svårt att föreställa mig ...

JO, i det fall att människorna i fråga INTE klagar på kyla....för då är blodcirkulationen i skick...

Tyvärr är min eminenta - ca  8 år gamla overall / köpt secondhand !!! - bara gångbar på gården, så jag anammar " höghustonteriet " och går mina dryga 2 km och har kallt om lår och bak....i jeans...
Senast användes den vid bastubetsandet i påskas :)

Sååå skönt att sedan hemma byta om och få både kalischer och säckiga fleecebrallor på :)
ELLER " halaren " med all dess luftkonditionering...så länge den går på !!!!

Den är nytvättad, kanske en sista gång - men det har jag sagt i något år redan....

                                                                          **************

 NU.... är det kväller...

Allt gick riktigt bra tills tvärslån ( eller vad det nu heter på yrkesspråk ) på takstol nr 2 gick av - alldeles i ändan / där den var skruvad.....
Kvistställen är knepiga, men nu vet jag hur jag gör med resten - nr 3 - 7 ....

Kaffeved ???
Näää nää, men det blir brädbitar på andra sidan också...Jag VAR lite för optimistisk igår...Trodde mina " stolpar " 48x48  skulle räcka...

BRA att det hände i det här skedet och inte när nån stackare " ligger på mage på plexin och skruvar.." 

Man lär så länge man lever och jag har bara byggt plastväxthus tidigare - där takstolarna inte behövde vara " på millimetern " ....Det senaste byggdes 1997 och det stod ännu då jag flyttade 2008....Plasten byttes EN gång....
OCH ...jag har varit uppe på höga höjder idag och kommit ner helt enligt planering...Balanserat...

Nånting det också...

Jisses vad det blev långt det här dagboksbladet....Men - det har varit en lång dag också....

Nu slipper ni mig ...till nästa " blad " ...

Gokväll o gonatt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar