fredag 14 oktober 2016

Idag - en annan dag...

Klockan har hunnit rusa iväg till 14-slaget och jag sitter och äter en välförtjänt lunch..

Visserligen är de obyxade små abborrfiléerna något av ett straff för olika synder, men ...smaken är ändå bra...och jag slapp rensa och skära ut filéerna...
Metandet var också roligt, så...

Har försökt att inte ens se åt mitt bygge...Tog mig hårt att misslyckas med stödstagsskruvandet och ...har legat vaken en god stund och hetsat upp min hjärna med olika ...nödlösningar...
FRÄMST såna som inte skulle KOSTA mig något...

EN lösning - böjliga  PLASTRÖR för elledningar....Byggplast över...Enkelt...Det har jag gjort förut...

MEN inte snyggt....och rören kostar...(  Modellen skulle påminna om vilda västern- vagnar )

Tunna, smala bräder på 48x48: orna ....????? Bläääh...

Nejnejnej...

Det har varit " tryggare " att dra loss gamla presenningar från " Oskötta Området " - Vildmarken ....mellan dammgropen och trädgårdslandet...
Hugga ved har också varit på programmet...Tog in två satser....

Har tömt farstukvisten på allt utom symaskinsunderredet och blombordet...

Tog in Törnrosas Kjortlar ...och hängde upp dem i köksfönstret....
Man ser varken in eller ut...men det kan kvitta...Jag brukar inte/sitta vid bordet och bara " se ut " ...

De SKA gå att övervintra inomhus....

Men ...jag hade inte hjärta att låta dem frysa ihjäl - då de har varit sååå blomvilliga och har visat en enorm växtkraft...En ranka har utifrån pinat sig mellan farstutakets tättsittande brädfodring och ståtat med några blommor också där i mörkret...på andra/inre sidan

Tog in ett ämbar  mull/torv, som jag blandat enkom för clematissticklingarna som nu fick mer arttypiskt underlag...( Okalkad ogödslad torv alltså...naturell... Jag gödslar med egna medel... )

Törnroseintagningen krävde ju lite omorganisering och ...min fina rosmarin fick flytta in i Kamarn ....Passar kanske den riktigt bra, för den har stått precis bredvid lilla elspisen ( en s.k Mökkiliesi )  ...i ett västfönster...
Nu i dessa mörka tider kanske den frodas ännu bättre i sydfönstret...med tre pelargoner...

Den lilla heliotropen som jag grävde upp för ett bra tag sedan och planterade inne och haft i akut-intensivvård....( Vilket jobb för en liten växt som kostade ca 3,50....)...VERKAR ta sig ???
Jo, trots att den ser otroooooligt skräpig ut, har den kommit igen med några nya blad i topparna..

Planterade om UTE också idag...

Funderade av och an VAR jag skulle placera det lilla uppstammade bollvidet - som jag idag på Fb kallade Hokkaido, men vars riktiga namn är HAKURO- vide...

Gick omkring och jämförde platser och kom till att jag har ett lite högre ... silvervide OCH en lägre buskartad sort som har ludna blad - ULLVIDE....En tredje medlem i familjen skulle därför passa bra nära de här....

Nu står Hakuro där och måste få VATTEN...

Jag ska bara kasta igång vedspisen, för det är KALLT att vara stilla här...på matpausen...

Har stängt av varmvattnet - som jag alltid gör till vintern...Det tar sin lilla tid innan man kommer ihåg att man ska ha tvättvatten i en flaska med sig för morgontoaletten - men å andra sidan :  det brukar ju finnas överblivet kaffevatten ....
Tog ner termosen från förvaringen idag, men mest för att få utrymme i skåpet för plakatfärger och annat hobbymaterial som INTE kan vara i Snickis ....

Det ena ger det andra, som jag sagt flere gånger....

Det sprakar i spisen, kaffebusken och EN engelsk pelargon har planterats, rotnings" hormon" har strötts i myllan OCH i vattnet där ytterligare en stickling badar sina kommande rötter...

Lade fram min knapplösa flanellskjorta och knappburken...så kanske det bli syarbete idag ännu ???
ALLT för att slippa såga ;)

Fick varmt i stugan, disken undanstökad..och ...så hittade jag en kruka med tidigare
 " hormon- mullstuckna " sticklingar av samma engelska pelargon...
Trädde nu plastpåsar över dem....och flyttade alla omskötta till Törnrosornas fönsterbänk..

I morgon ska jag ...dammsuga...


Åtminstone....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar