torsdag 20 oktober 2016

Mellandag vad bygget beträffar, veden kom...

Hade precis varit " upp och ner " på posthämtning till lådan - och skuldbetalning hos granngranngrannen ( tre hus härifrån ) då telefonen ringde...

Veden hade anlänt och jag sade att jag är på väg hemåt, bara 70 m kvar....av ca 600...

Leverantören kippade av den första av årets satser björkved så jag hörde det både i mobilen och mitt högra öra....

Diskuterade en stund - vad annars - mitt bygghjälpsbehov, men nån lösning blev det inte i den frågan...


Googlade mellan vedbärarrundorna allt möjligt och omöjligt i takmaterialväg - och utförde hisnande matematiska uträkningar på kalkylatorn...
Mera pauser än jobb....

Ringde ett viktigt samtal också...och hoppas mycket på resultatet av det...

Förde ved till bastun också, inte bara till köket / vardagsrummet/ tamburen / verandan / farstukvisten...Ja, och tre skottkärrlass till vedlidret...

Beslöt nämligen att det gärna FÅR vara lite bekvämt i vinter - med veden nära...
Tömde därför " prylhyllan " på verandan på kannor / flaskor / burkar och travade klabbar där istället...
Nyttigare hyllfyllning än prylar :)

Så, nu ska " prylarna " omplaceras....nånstans...

I kökets diskbord finns - förutom ett alldeles nystädat skåp - en KIPPLÅDA med texten VED...

Så länge Onna var min enda hund hade jag hennes mat i en burk bredvid diskbordet, men då stortjuven Mr C kom till oss, ökade både matmängderna och ...övervakningsbehovet...
Därför förvarades hundmaten/ matkopparna och eventuella godbitar i vedlådan...
Därifrån kunde inte stortjuven nappa något...

Igår kväll  fick jag nånslags lunar-energikick och tömde skåpet och -  orkade inte med kipplådans städning  - som fick bli till idag....

Milda tid så mycket det ändå fanns...i lådan….Ett ensamt grisöra, ett par öppnade påsar med oäten mat, ett oöppnat paket med miniben, spindlar, butikskassar och fruktnätkpåsar...

Bort bort ...och dammsugaren fram :)

Den ligger ännu  där jag slutade och måste nog bäras bort, annars stupar jag över den på natten.

Riktigt roligt att få omorganisera huset...

Vedlasset tog " slut " - men en hel  skottkärra med ..." morkel " / flisor / bark blev det kvar på presenningen - liksom på minussidan...JAG sitter inte och matar in sånt som säger " puff" och blir aska direkt...utan att avge värme...i spisarna...

Har visst den äldre skottkärran i vedlidret - full med liknande stuff...
Suck...

Hade tänkt gå och duscha i morse, men ...om man ska leka med klabbar hela dagen, så kändes det inte sååå motiverat.

En ny duschdag i morgon, kanske pension från Sveariket - och en promenad till byn - för EN enda bit bröd  per dag då månen driver som mest med mig...DET går inte två dagar i följd..

Ugnsbakade den största av mina  3 vintersquashar idag, gjorde vitlöksolja till pensling och strödde rejält med finklippt chili över...
Hittade ett paket med blandade linser, kanske en halv deciliter kvar, så jag kokade dem en stund innan de fylldes i sqashens urgröpningar...och in i ugnen...

Det blev riktigt gott...Den mosiga sqashen och de små linserna kompletterade varandra bättre än jag tänkt...

Den squash jag bakade var STÖRRE :)


20.39 visar det digitala uret på plattan nu, så...det är kväll...SKÖNT....

Ska gå och stänga spjället i köket och koka en kopp te....

Tack och gonatt :)


P.s

Skickar gårdagsinlägget idag, men IDS inte ändra tempusformerna i det... Ni vet ju att vedcirkusen var på onsdag ;) och det är torsdag idag...

Solen håller på att " äta " sig genom skogen, men oj, vad hon ligger lågt ...
På sommaren stod hon ovanför lagårdstaket den här tiden - 8 a.m ...

.
Solen nästan mitt i bilden ...


Frostnatt har det varit...Växthusplasten MÅSTE på ...snabbt !!!

Ha det gott och varmt :)

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar