onsdag 5 oktober 2016

Nu var det sån dag - lite bygg och mycket trappspring...

I dagens åboländska bytesbörs efterlystes en konditionscykel...i utbyte mot en stepper...

Jag ringde - men inte för nåndera prylen...Inte heller bjöd jag ut hundarnas LÖPMATTA - av märket Gymstick...uppe på vinden så för att springa / löpa måste man upp för ett antal trappor...

Har inte räknat omgångarna upp och ner idag, med full packning dessutom - då jag fört mina älsklingar till vintervilan ...
Trappstegens antal är....15...Krukornas antal hittills 12 + en gammal bagerilåda som fanns i 3-4 exemplar då jag kom till mitt eget hus...( Det står på dem " Endast för bageribruk ", men jag misstänker att Fazer inte vill ha dem tillbaka ;) )

Ännu idag på farstukvisten - i väntan på insläpp...

Konditionen är inte alls så dålig som jag trott :)

Länge funderade jag på blåregnet som vuxit sååå bra ute - riktigt planterat på / i marken...Skulle jag riskera att det dör ute / måste man bygga ett litet hus åt det eller dra nånslags frostklädsel över...

Nej, det blev spaden i marken och en ordentlig djupgrävning - och upp kom det...

En stor kruka hade som på beställning blivit ledig efter en omplacering av pelargonerna, ett ämbar mylla grävdes bort och blåregnets stora rotklump placerades i krukan...

Nu står krukan på coronabordet - som står på bocksängsbockarna...i samma riktning som det stod ute..
Blåregnet bakerst och pelargoner oa fram...

Ena buddlejan är ännu ouppgrävd, men ...det är en ny dag i morgon...

På byggfronten har jag  via den tidigare nämnda bytesbörsen a) efterlyst HJÄLP - mot mat/ dryck /husrum och " ev.  något som man kan komma överens om"

b) beräknat höjden på och sågat  bägge ändstolparna - de som ska bära upp takåsen/ - balken

 c) ritat märken för platserna på ändstolparna där takbalken skall fällas in....och

d)   ritat upp skarvplatserna/ två trianglar på takbalksbitarna...

Vågar rent ut sagt inte sätta sågen i så fint virke....

Riktigt skönt att göra annat än bygga, men det börjar nog brådska med allt ...

Kanske måste tåga iväg till snickeriet en km härifrån med mina stolpar under armen / på skottkärran för att få trianglarna ...godkända och sedan utsågade ???


Nå, låter tanken klarna / mogna till ...morgontimmarna igen...


Nu har morgontimmarna - de tidiga varit och farit...

Somnade till en liten stund -  mer ändå än  " from dusk to dawn " - så jag kan inte klaga...

( Nej , har inte sett filmen ;) )


Min mobil gav ifrån sig ett ettrigt larm precis då jag satt och mediterade på uthusets vita tvåhålsbänk...
Till min enorma glädje behövde jag inte bry min hjärna med ORSAKEN ...Alla bevis för hjärnverksamhet tas med tacksamhet emot och nu kom ett ;)

Naturväktarna kommer ju första onsdagen i månaden och i september bommade jag programmet...

TACK och lov lyssnade jag genast på första samtalet som kom in...

" Man " undrar över folks okunskap...HAR inte alla gått i skola och lärt sig antalet BEN på insekter/ spindlar och...en BENLÖS insekt har jag inte i mina vildaste mardrömmar kunnat föreställa mig...

De här små gulliga sakerna värnar jag såå varmt om för de blir nyckelpigor som vuxna...


 Riktigt med sex ben och två uppsättningar vingar...

Tar nog ett tag att smälta denna inringares häpnad över svaret...

Hade knäppt på rätt platta under diskvattenkastrullen, men vattnet hade samma temperatur som då jag tappade det ur kranen...då jag kände på det för att kunna börja avverka diskhögen...

Så ...lillspisen har sagt adjö vad stora plattan anbelangar...Nå, bara lilla plattan funkar och ugnen, så må det nu sen vara hänt...
Ärtsoppsöverkokningen satte sina fula spår den med, så...bara / tills det blir vedspisdags får den strejka ...partiellt...

Tvättmaskinens LOCK har också vissa funktionshinder...Det är helt LÖST, man kan lyfta av det - och för att få maskinen att jobba krävs lite milt våld....

Då jag nu glidit in på den kverulanta banan, så tänker jag skicka  sur kritik mot radio Vegas
nymodigheter : olika jingles, varav EN i synnerhet påminner om den allmänna nödsignalen...

Jag är kanaltrogen och behöver inte nån produktupplysning...Andra som mer frekvent  ställer in sina kanaler gör det säkert inte via jingelplingel, utan MHz / kHz....

Aningen dammig, men funkar..


Nu har jag klagat färdigt, diskat och torkat och har det mesta i skåp och lådor, knäppt igång tvätten och tänker gå ut....

Så tack för sällskapet - ni som tittat in här....


Tog i morse hand om min enorma blomkålsskörd...7 tuggor ??


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar