tisdag 18 oktober 2016

Lever ännu, trots omplanering och en total meltdown ..

FYRA blogglösa dagar !!!

När har det hänt senast ???

Nå, det har ju HÄNT allt möjligt - först det nödtvungna omplanerandet av takstolarnas stödstag ( som jag gjort av 48 x 48 - och det var DUMT )

Det blev bräden istället...och sedan - då jag räknat med att få dem ganska fort  färdigsågade -  och "  bara skulle gå och kolla " plexiskivorna och tvätta barren av dem.....så blev åsynen av dem orsak till en så formidabel meltdown att förmiddagen i  stort sett  förflöt under tårar och hulkanden....

Mina fina takskivor -  ca 2,5 år gamla, hade under den alldeles tillfälliga uteförvaringen ....augusti 2016  till nu 16.10  - blivit totalförstörda...

Antagligen hade de haft för hett och ...dragit ihop sig som ett dragspel, dessutom var några helt disiga, som om någon hällt mjölk på dem....och några var så sköra att de bröts då jag skulle lyfta dem...

Jag klarade mig med några kraftord och " lindrigare mentalpunktering " ända tills jag bekänt mina synder på Fb ...och en vän ringde upp mig....

Borde väl bidra till betalandet av hennes telefonräkning, för hon ORKADE vänta ut snyftningarna och trösta och tala dittan och dattan i  - vad jag efteråt kollat = 26minuter och 10 sekunder !!!!

Också efter avslutat samtal kom tårarna i repriser...


Räknade inte arken ;)
Det gjorde sååå gott, för jag har varit alldeles domnad känslomässigt sedan Onnas död....Har inte gråtit EN gång...
VACKER / vackrare blir man ju inte av ett ändlöst ulvande, så det var bra att " lilla grannen " inte kom nerdansande förrän på eftermiddagen...

HON - 17 år yngre - tog tag i tyglarna och sade att HÄR ska JOBBAS...

Det gjorde vi med besked tills jag sade att det var slutslavat för den dagen...

Hon lovade komma dagen därpå ...och det löftet höll hon...

Gårdagen blev en otroligt bra dag...
Jag steg upp tidigt, skalade jordskockor, morötter och potatis, klyftade och urkärnade  en
 " halloweenpumpa " och kastade bitarna i ugnen medan rotfrukterna kokade...

Fixade snudd-på- kokande vatten i termosen, dukade en bricka med snabbkaffepulver och koppar -  och gick sedan ut då pumpan var klar och allting mixat med maskinen....

Det var mycket att förbereda : verktyg att ladda, sladdar att dra ut och skarva, sortera skruvar och virke, ställa fram de elverktyg som alltid övernattar inne...osv osv ...

Hade precis satt mig på köksstegen och rullat....tummarna en śtund då hon kom ner....

Sedan var hon över HÖGT...och jag kommenderades hålla mig på marknivå....dvs LÅGT :)

Roligt då nån yngre tar över och kommenderar - SNÄLLT och vänligt och ...ja, det blev en bra dag....

Vi fick upp sex av sju takstolar, hon skruvade två ribbor på åsen och det  såg så bra ut....


Från " Hades till Himlen " ...samma dag  :) Mitt humör alltså..

Kaffe ute i flygande fläng och en kort paus med purésoppan och rostat bröd till inne..

16.30 fick jag henne övertygad att det var slut för dagen - igen - och att mitt " skamvete "
 sade att hon behövde förbereda sin egen morgondag...

Så hon tassade hemåt och jag tog en eldningspaus ....

Vi träffades en sväng senare, för hon hade glömt sina arbetshandskar och jag förde upp dem till hennes mysiga torp...


I dag har jag då jobbat ensam och fått upp gavelstolpen ovanför dörren OCH  den sista takstolen som ännu skall ribbförses innan jag tar kväll...om jag orkar...

Dessutom ska jag få VED, så den platsen har jag förberett med att släpa ut fyra transportpallar som jag täckt med presenning...

En mattstump också....

TYCKTE mig höra ÅSKAN i fjärran och det stämde nog med de blygrå molnen i nordväst...

Mina axlar skriker av allt jobbande, men veden ska dels in på verandan och dels i vedlidret - kanske i morgon ....

Allt kräver noggrann förberedning och ...mera lyft och släp...
Det stora fällbordet/slagbordet måste flyttas och det väger säkert ...mer än jag....

That' s life och ....så gillar jag det...Det ska KÄNNAS att man jobbat...

Nån dag ska jag ha tid att LÄSA, men inte förrän växthuset är klart...

Multitasking i all ära, men läsning kräver koncentration...

Som motvikt till tungslitet har jag dokumenterat mina tankar här i min dagbok - och varit en runda ute och fotat det som ännu orkar blomma....
Så här kommer några lite dystra bilder av följande växter :

Jackmanni är hösttrött...
 Jackmanni slokar - som hela Bärsån gör, men den sistnämnda ska ner - ända till marken, för humlen GÅR ner till vintern...
Nästa år nytt system med stöttor och stolpar ...
Myskmalva....


Den tåliga kärleksörten-  på bilden NEDAN t.v  - orkar inte längre locka humlor, men
visar inga tecken på vintervila - förrän frosten tar den...

Myskmalvan är piggast ...Den här har självsått sig på ett lite galet ställe, så det blir flyttning...

Ja, det här får vara allt för idag....Nej, EN sak till ...

Finnwatch har publicerat en  kafferapport....som just diskuterades i radionyheterna... Barnarbete och slavliknande arbetsförhållanden...
Stora rosterier och mindre....

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/10/18/slavloner-och-barnarbete-inom-kaffeproduktionen-kolla-hur-ditt-kaffe-klarar-sig

MEN - igen :

Behöver inte ha dåligt samvete med mitt kaffedrickande :)

Jag köper baaara certifierat kaffe ...så desså :)

Nu brasa och sofflocket :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar