fredag 7 oktober 2016

Ser allting i svart...För ovanlighetens skull lite politik ...Förlåt...

" Mitt ännu oavslutade växthusbygge är något väldigt ynkligt om man jämför med Haiti och Aleppo o.a.
Just nu orkar jag inte tänka på byggen, näsan kräver service och akillessenan är arg ...
Kropp och knopp känns lika tunga som hjärtat som blöder för alla orättvisor i världen...."

Ovanstående direkt kopierat från min fbstatus ...och så KÄNNS det idag...Nattsvart...

Har min allra mest " tummen i "- period och VET att jag MÅSTE rycka upp mig...MEN : 

Arma människor i världen !!! 

Mig går det EGENTLIGEN  ingen nöd på, men hur ska man hjälpa krigsoffer då hjälpen inte går fram förrän en vapenvila träder i kraft... Känslan av total maktlöshet tynger som bly...

Har folk skrivit privatbrev till mr P ??? Eller är alla rädda för typen ??? 
Kanske förståeligt för - i mina ögon är likheten mellan den norska psykopaten och den store ledaren ....stor...UTAN att nämna namn...
Den av de två som nu sitter inspärrad kunde släppas fri - för man vet ju hur DET skulle sluta -  och den andre....nåjo..

Alla journalistmord som skett under åren ....Beöver de FBI -/ Castle -/ Poirot- utredningar  - eller har alla förstått hur saken ligger till ???

I dag kl 17 ordnar Amnesty en minnesstund i Åbo... just för ett av dessa mordoffer - Anna Politkovskaja...
Slottsgatan 2 är adressen...Hoppas många sluter upp...och tänder ljus...och skriver på appellen för utredning av fallet...
Det är idag 10 år sedan hon mördades...TIO år...." Ingen skyldig "  ???


Amnestys symbol gick inte att " knycka " så jag ritade en snabbversion ..själv :



Sååå nere är jag nu inte att jag inte skulle ha fått mig ur sängen, nej...Är nog påklädd, sängen är bäddad, radion påknäppt , kaffe och semla / fralla konsumerade, men jag är akut handlingsförlamad vad bygget beträffar...

BORDE ringa runt och kolla med byggfirmorna om NÅN skulle kunna ge mig ...typ 2 timmar eller 3...

Om de skulle få taket på under den tiden ....Mer kan jag inte betala för ...om ens det....

Försäkringar i all ära - en hundralapp måste igen vigas för ickebyggande .....i månadsskiftet som kommer...

 Och om nån tycker jag är gnällig, så - jo...
Om det känns så...så gnäller jag..
Varför inte erkänna fakta ??? Oftast brukar missmod och nedstämdhet gå över då man får känslorna nedskrivna...och skickade ....och det ÄR pensionsdags i dag....

Nu kom dessutom " lilla grannen " på överraskningsbesök och det piggade upp...
Visserligen skulle hon nästan bums hem, men vi fick i alla fall ventilera lite diverse, från karlar till byggen och resor...till lövkrattning...

Hade igår tagit ett certifierat sejblock ur frysen, så den MÅSTE tillredas...Ett bra tillfälle att vräka på allehanda ingredienser som en tid hotats av intorkning...
Färsk fänkål, " japanska " pumpor, chili, vitlök....salvia...

Och så var jag och drog upp lite - 1,5 rad - morötter...I morots/löklandet hade jag spritt ut lite digiralisfrön som ganska mangrant grott...Nu var det dags för omplantering...
Citronmeliss fanns där också, så den fick flytta till örtlådan med salvia och större melissor...


Med tvättfatet fyllt med fina morötter kom jag in, men började i alla fall med äppelpajen som också var ett " absolut måste " ..

Gårdagens spissvärtning åstadkom INTE god doft då spisen några timmar senare tändes, så jag kokade äppelklyftor som motvikt....

Nu fanns välavrunna äppelbitar baaara redo att användas, så en snabbdeg fixades och förpassades i form och i kylen...
Under tiden gjorde jag början på det havretäcke jag tänkt mig på pajen...Hur jag nu hade " glömt " en hel oöppnad påse med hääärliga valnötter i kryddlådan vet jag inte, men hackade en rejäl näve av dem för lite extra textur...
Sån blev den....Ganska god...:) 


Summa summarum : pajen först i ugnen och fiskformen sedan...Av rena doftsensationella orsaker....

( Minns alltför väl hur baconinrullade musslor smakade - då de uppstuckits på SMAKSATTA  tandpetare - med pepparmyntssmak...Brrrrr....

Använd INTE till matlagning !!!!

Idékläckaren åt med god aptit och jag MISSTÄNKER att rökare har dåligt ...eller ännu sämre smaksinne ???? )



Gick ut medan fisken gräddades -  och sågade till det som ska bilda talkbalksstöd ...bara jag borrat lite hål som möjliggör borttagning av en ca 5 x 3 cm bit av battingändan - där takbalken ska fällas in...

Flummigt sagt ?? 
Erkänner...

Återstår att ta ner det längre balkstödet - som skruvades på plats bara för att jag skulle kunna kolla om det blir rätt höjd i jämförelse med takstolarna....och såga det innan återuppskruvning :)

Inte mer om det nu...annars blir jag väl lynchad ??? 

DET behöver jag inte, för " min tumme har just blivit i arbetsskick igen...Tur att jag har min farsas goda läkkött :) Det tog ändå några diskfria dagar och flere plåsterbyten ..." 



Bilden är avsiktligen lite suddig så ingen ska få trauman....

Det kunde ha gått betydligt sämre....Jäkla tunga maskiner...


För att glömma allvar och verlighetsbetonade bilder lägger jag med en gammal sak från 2.11 2011 då jag ritade sagor för något barnbarn....

Riktigt på skoj...
Loppukevennys ??? ( Som mtv3 har i slutet på nyhetssändningen ...)
Ha det bra - och ..gnäll inte i onödan ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar