fredag 28 oktober 2016

Konsten att ...kanske bli RIK ???

Då jag häromdagen bläddrat / scrollat i frökataloger såg jag en hiiisnande möjlighet att bli med ...pengar :D
Ungefär så hääär stor möjlighet :)

Min  " Törnrosas  kjortlar " belönar mig nämligen oavbrutet -  med en massa frökapslar - som jag nu öppnat EN av....och räknar fröna i den...på ett ungefär...

Fröhandeln tar ca 4,40 € för 10 frön ....

EN kapsel innehåller ca 60 - 70 frön !!!! (  Frökapselpris ca 45€  )

Frökapslarna i min bunke är ....42 i detta nu...
Mängden ökar stadigt...

42x 60 =  2520...?? Jo....och det blir 250 påsar med 10 frön ...250 x 4,40 = 1100 €....

Hihhh, jag KANSKE har råd att " dumpa priserna" ...och ta bara 2€ för 10 frön ???

Det behövs sparsamhet / gnidighet  på alla håll...

Inte minst vad mobila-/data-abonnemang beträffar...och därför erkänner jag igen en stor
 " synd "  :

Nämligen att jag låtit mig " övertalas " av en ung man ...i ett svagt ögonblick....MED mina BYXOR RUNT VRISTERNA :D

No comments :)

Fast ...det sade jag inte till  honom ..och försökte också i övrigt hålla "  ljuddämparen " påkopplad...

Utedasset har av nån kallats " kontor " ..och det går bra att sköta olika ärenden där...medan...

Tror inte ett ööögonblick på hans MOBILA  protester då jag glatt förmodade att han tagit kontakt p.g.a att jag IGÅR svarade på en enkät om JUST ifrågavarande apparat....

Det var enligt honom en " reeen tillfällighet " ...

Nå, i övrigt var han " roligt sällskap " och jag lärde mig hastigt att  han kunde sin sak ...
" med över fyra års erfarenhet !!! " - som han upprepade säkert sju gånger :)

Månne han hade  kommit av sig med sin svada om han vetat att han i ett skede övergivits - och låg i min mobil...på LT- toans lock....medan jag krängde kläderna på mig :)

Försäljningsmetoderna HAR blivit aggressivare sedan jag extraknäckte med telefonförsäljning ...och dörrknackningsenkäter....och annat i samma stil...på sjuttiotalet..

( Uppdragsgivaren hette Suomen Gallup och min finska var INTE vad den är idag ..så man var nog ganska ödmjuk...)

Orsaken till att jag besvarade enkäten i går var faktiskt att jag helt totalt tröttnat på min Lenovos olika  " nycker " ...och letade efter nån ersättare...

Dessutom har DNA blivit DYR och hörbarheten inte den bästa...

Så - efter samtalet med " tuppkompisen " ringde jag upp Dna:s kundtjänst - och ALLDES som om de anat ugglor i mossen svarade de DIREKT...då jag knappat in 1/finska 1/ mobilärenden och kanske nån annan siffra....

Ville främst veta om jag redan var " fritt byte " på mobilmarknaden och fick veta att mitt avtal varit ...icke tidsbundet utan " tillsvidare " ...
Dessutom är det bara 3€ kvar att avbetala på mobilen *....

Hon undrade med lite " sorg " i rösten varför jag ville bryta med hennes arbetsgivare och..jag angav en rad missnöjen...

( Deras system med  tvångstelefon * då abonnemangstiden för ca 2 år sedan tagit slut och de prackade på mig en ny ....Därtill dålig hörbarhet, stora räkningar trots löften om motsatsen.. )

Hon sade att de nog kunde ge mig nånslags nytt kampanjavtal, men jag kontrade med att jag redan hade ett annat system på kommande ...

" Vi tar nog tillbaks er med öppna armar om det nya visar sig otillfredsställande " sade hon sedan till avsked...

Konkurrens är bra ibland....

Har en underlig känsla av deja vu ????  Nå, operatorer finns det ju gott om...Kan väl vara att jag bytt " några " gånger tidigare....
Också öppna armar....ibland...:)


Så här går denna dag...Klockan blir redan 14...

Har - förutom det dagliga allehanda ...avfrostat jenkkiskåpet i köket....Rätt nödvändigt då det redan ofta  svämmade över och  har " kissat på golvet " om jag inte OFTA kommit ihåg att torka upp smältvatten från " rännan " ovanför grönsakslådan....

Både frys och kyl blev mycket tommare...och som bonus : klädförrådet på vinden inventerades i all hast då jag gick upp för att ta ner styroxboxen för frysvarorna....

Tog förresten med mig VATTEN upp på vinden och vattnade de mest nödiga växterna....

Man klarar sig med minst möjliga trappspring om man ORGANISERAR lite ;)

Och så lite klara konstateranden :

Jag gillar INTE senap, så jag vet inte varför jag ska ha TRE burkar sådan i skåpet...

Nåjo, två burkar är ...gåvor...

BURKARNA är " söta " ....

Inte heller gillar jag BRYGGKAFFE så....det kändes så onödigt att ha fler påbörjade kaffepaket i frysen...OM nån skulle komma....Olika kaffe för olika smakriktningar...dessutom...

Idioti....

Hädanefter serveras här SNABBKAFFE  och...husets gamla bryggare får avgå med pension...Ännu mer utrymme i skåpet :)

OCH....glassmaskinen togs bort, för den ÄR bökig att använda, det blir en massa disk och ...jag köper min glass i Knallis...

Så ...nu återstår det mindre roliga : att städa undan ättiksflaska / trasor / tvätta burkar och trasor / och hitta en ny plats för glassmaskinen...

Dammsuga ??? Ja...kanske..

Vika tvätt ??? Ja...eventuellt...

Elda ?? Ja....ABSOLUT.....


Det MÅSTE man ...för att reta Caruna....
15.15 den 28.10 2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar