söndag 13 mars 2016

Blåtiran bleknar, men väcker minnen ...

Under min rätt brokiga arbetskarriär har jag lyckats beta av såväl manschettarbeten som grovgöra...
( VET att jag berättat det tidigare, men...för alla nya läsare kan en liten repetition vara på plats )
 Som frånskild mor till ett antal barn var man tvungen att jobba och ...för att kunna göra ens någon semesterresa blev det till och med dubbeljobb...

Så ...då jag var långledig lö-sö-må från ett sittande arbete
skötte jag allt mellan getter, kor, hästar och keldjur långt ute på landet...

Som 3-4 åring hade jag enligt hörsägen självsäkert uttalat en önskan om att bli DEJA...

Då visste jag inget annat om det jobbet än att man skulle ha en huvudduk spänt knuten runt håret och ...ha en smutsig rock över förklädet och klänningen...och gå tidigt till kossorna med ett emaljerat ämbar med en mjölksil  och en stor mjölkstånka...
Man  skulle sitta på en pall med ämbaret mellan knäna och dra i spenarna så mjölken kom forsande och fradgande i ämbaret...Mjölken var god och smakade som varm kudda luktade...( Åtminstone i Korpo kallades korna "  kuddor " och man lockade med ett sjungande " Koooom kudda, kooooom kudda , kooom kooom ...." )

Nå, det blev ju deja / lantbruksavbytare av mig men det dröjde ca fyrtio år....
Sexton kossor - maskinmjölkning - 2 ggr dagligen + mockning, utfodring / utschasning & inropning ....för att nämna ett exempel...

Förutom traktorkörning med släpvagn ( !!! )  skulle man också lägga upp nya nätstängsel och ...slå djupa hål i marken med spett...

En dag höll jag på just med detta, då spettet inte ville som jag utan smällde till min panna på väg ner i  mjukare mark än jag räknat med...

Behöver kansle inte säga att det a) gjorde bussigt ont,  b) det blev en BULA som av spefulla medarbetare klassades som ett bockhorn MITT mellan mina buskiga ögonbryn...och till råga på allt c ) ett sk Brilles hematom under ögonen...

Bilden lånad av wikipedia...

Eftersom jag inte mådde illa eller dåligt, gick jag aldrig till nån läkare och stod snällt ut med alla roliga kommentarer och skrattsalvorna som rungade...

BORDE ha gått och checkat skallen DÅ, men det får bli läkarstuderandenas " nöje" att leta sprickor.... efter mitt frånfälle, eftersom jag testamenterat min kropp till såna ändamål....

Detta missöde minns jag som om det hade skett igår - varje gång jag ser mig i spegeln...Bara bulan som fattas :)

Idag lovade jag min lilla följeslagare att vi skulle gå " senare " på länk ...när den utlovade solen kommer genom dimman...

Före det gjorde vi allt möjligt smått - som genomgång av hela den omgärdade tomten för att lokalisera eventuella " lämningar " ( ca tre dl ) och ...lite trevligare : ansning av hallonsnåret som nu är till hälften röjt...
Onna är en bra sorkjägare ...med samma stil på skutten som rävarna, men nån riktig jaktlycka blev det inte idag...
Lägg till två flaxande öron ;)
Rävarna har inte heller de flaxande öronlapparna som hindrar en cocker att se OM det plötsligt rusar fram ett litet byte....

Så.....ingen jaktlycka,  men hon var MED matte och glädjen var påtagbar...
Också då matte frågade om hon ville på länk nån timme senare var det snurr och vift vid dörren....

Nån sol hade inte uppenbarat sig, men det var skönt att komma " ut " längs skogs- / avverkningsvägen med den alltid kopplade miss O....

Själv försökte jag låta blickarna vila på den skog som står kvar, gå försiktigt och dra in ...virkesdofterna i lungorna....
Onna gick ovanligt långsamt och...trevande, men det hade inga hälsomässiga orsaker...

Nej - hon hittade en massa " puppepriplor" som skulle konsumeras...ända tills matte fick nog av begravningsfarten och manade på sitt kräk ....
Lånad /stulen bild - tack ;)

Som alltid är det nog väldigt avkopplande att gå i naturen, men...en riktigt äkta gammelskog skulle ha ett betydligt större skönhetsvärde än den här....

Skönt också att komma hem, få en kopp kaffe och...lägga sig en stund på sängen .....


Idag kommer livsstilsprogrammet jag har följt  i flere år  ....men jag misstänker att de inte kommer med några ärliga ursäkter visavi förra veckans program ...så jag står över....

Kan ju kolla webben i något skede och se om de gjort något klokare / mindre vilseledande denna gång....

Ingen idé att behöva surna till igen...


Mina rensade och ...nya holkar...

" Radhuslängan "  INTE inspirerad av något program...Så här har det sett ut sedan 2012....då " trädutrymmet " tog slut...

Och hör sen ....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar