lördag 19 mars 2016

Det finns jobb ....och så finns det ...såna som endel kallar OMÖJLIGA

Då bastun renoverades förra gången sades det om taket ovanför ugnen att " det var
 absolut OMÖJLIGT att få rakt...."

" Det finns ju ingenting att FÄSTA panelen i ...Två sidor består av MUR och det finns ingenting ovanom takpanelen att spika i ...."

Just så....Med det fick jag " nöja " mig.....

Sedan oktober 2014 har jag motvilligt :

a) suttit på en flyttad bastulav precis MITTEMOT  snedtaket -  eftersom man
"  inte KAN ha en lav på en vägg -  där den varit helt regelvidrigt  i sextio år....och där  ALLTING var totalt felplanerat...Den  allra hemskaste tabben : man kastar bad ÅT SIDAN  och inte rakt fram. "

Låt sedan vara att man mestadels missar stenarna  då man kastar från det LOGISKA stället ...då avståndet skulle kräva en skopa med meterlångt skaft....


Nu borde jag ju vara glad och nöjd och hålla käft, eftersom jag är på den absoluta slutrakan med mitt totalt självsvåldiga ombygge....och jag HADE kanske kunnat vara tyst om jag inte
PRECIS denna lördag lite efter kl 12 :

b) greppat sågen efter att ha använt KVINNLIGA små grå hjärnceller efter en skön länk till Knallis efter den fjärde och sista burken bets ( Tikkurilas Supi  3444 )...

Synnerligen styrkt av en desi memma - med en nypa socker och 3 msk mjölk -
100 g med högt kostfiberinnehåll
 och 10 minuter på sängen ....halkade jag till bastun med borrmaskinen laddad, några nävar skruvar, 6 st KROKAR och en ....rejäl portion jäklar anamma....

Inget är omöjligt....om man KAN...

Det krävdes TVÅ sågningar för att få en ca meterlång vågrät " stolpe "  ( 480 x 480 mm ) PRECIS lagom tajt indunkad mellan mur och panel och vidare uppdunkad mot taket ...tills detta lyfte sig PRECIS så mycket att mitt inre vatupass sade OK....

Beklädde sedan " stolpen " med en listbit som kom PRECIS  i nivå med listen  i följande vägg....

Jag vill se den som får bort detta " OMÖJLIGA " arrangemang....utan kofot/ bräckjärn...och...nu rasslar inte takfyllningen ner mellan stenarna längre !!!

TAKET blev klart för en liten stund sedan  - och jag  kunde  bestryka den nyuppsatta avställningsytan vid fönstret ....med det nyinhandlade bastubetset....

Inspektörskan sov genom mattes takpensling - på en gammal dunjacka....Tydligen litar hon på att allt blir bra :)

+20° och inget att stressa för....

Sen är det bara " finlir " kvar....som duschstödets sidostycken  och en avställningsyta bredvid duschen √ och ...ryggstödet.....och storstädningen....

Har bestämt att de gamla vattenbehållarna (  dvs pulsatormaskinen och den hemsvetsade halva tunnan ) får flytta till lilla skjulet vägg i vägg med bastun över sommaren /hösten....och en av de stora gröna tunnorna får flytta in....Den har LOCK som garanterar att man inte har drunknade möss i vattnet....

På vintern måste kärlen tåla tillfrysning ...

Har med ögonmått mätt att det blir 4 st rejält tilltagna " pefletter " / sittskydd av ett lite för tjockt frottébadlakan, som kommer väl till pass på laven -  eftersom jag betsade ALLT virke och VILL att folk - som i fortsättningen badar i min bastu - använder dessa....

Så jag ska damma av symaskinen och fålla dessa " rumpletter " ännu före invigningen ....
( Finskans PEFLETTI =  peffa = rumpa + tabletti = tablett )

Borde man därtill skriva EN enkel basturegel på en skiva vattenfast fanér :

"I denna bastu tvättar man ändan innan man uppstiger på laven -  och sitter på lavskydd "

Flickan på bilden hör inte till mitt gäng


Tack vare duschen kommer det ju att vara synnerligen enkelt att utföra denna ...civiliserade...lilla åtgärd...

Och ...termometern får avpoletteras såsom totalt onödig....

Man KÄNNER ju när det är tillräckligt varmt !!!!

Om sedan nån tycker att " nån har tänkt till " då denne kommit på termometerdekoren så kan jag posta denna mätmojäng till närmast behövande ...gratis.....

Klockan hade hunnit bli helgmålsringning då vi flickor gick ner EN gång till för idag...

Jag hade just hittat på en lösning i fråga om taklampan ...och kunde inte behärska mig tills i morgon....

Ett blickfång av första klass kommer det att bli  :)

Nu är det ...tack för idag !!!!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar