tisdag 15 mars 2016

Tisdag och härligt uteväder....

Skam till sägandes ....men vi har inte varit utanför den egna gården idag...
Ändå hade det varit ett vidunderligt skönt promenadväder, men...men...

Det var igen avverkning just utanför oss.... av ett tydligen halvt förstenat träd ...som tog en eeevighet att få ner...Alternativt borde sågkedjan ha bytts för fem år sedan.....
Man mer blå himmel nu :)


Nå, jag hade redan krattat ihop 2 kärrlass med fjolårslöv och fört en del till en av kompostorerna och resten till " stora kippen "....och lekt en stund med  Onna då motorsågmannen kom, så...jag satte mig på gungbrädet med henne i famnen och njöt....

Från gungan hade jag utsikt över Kastanjelundens tre holkar - och det var en livlig trafik runt och i dem...

Några bostäder måste ännu göras innan de svartvita stridsbultarna ( läs flugsnapparna ) anländer....men det dröjer ett tag...

Kaffe drack jag lite på stående / gående fot, medan jag kollade om det kommit fler snödroppar eller annat i rabatterna...Det visade sig att några tidiga tulpaner var på väg upp och på sådana ställen att det krävdes skydd i form av lite avklippta svartvinbärsgrenar...

Tulpanerna har kommit upp ca 7 cm

Fick tamburen lite uppröjd också...Små brädstumpar, hörnbitar, skivor och en massa sågspån....
Egentligen blev städandet av för att tuppströet var slut och det fanns gott om den varan på golvet runt gersågen och i den lilla uppsamlingspåsen...

Kastrullen hör till nån gammal serie dit det hört också emaljerat tvättfat och - kanna...Faten finns, men tyvärr inte kannan...


(  För några dagar sedan testade jag flismaskinen i källaren, men den brände säkringarna efter första brummet....)

Sågade efter denna tambur - /verkstadsuppsnyggning  de tre mm som skulle bort ur lavens allra sista stödben och tog den fulladdade borrmaskinen och en motsträvig hund med till bastun...
Hunden därför att hon annars äter nedfallen fågelmat och får dålig mage...

Arbetet gav mersmak, löpte otroligt fint  och då jag därtill hade eldat en stund förde jag upp Onna och tog ner den sista betsburken...

ALLT är nu skruvat och klart - sånär som på några täckbräden som skall sågas i morgon...och ...två av enestammarna måste fästas lite mer...

Penslandet blev inte klart....men det är en ny dag i morgon...Halva taket och de två täckbrädena....

Nu är det så lite kvar att det kittlar extra mycket att få det färdigt...

SNAAART får jag installera duschen och hänga lyktor och ......fira invigning !!!

Definitivt möjligt att  bada ...påskbastu i eget bygge :)

Fotar i morgon ...nu är det läggdags .....

P.s. Som synes har jag fotat och ...jobbat klart för idag...
Dvs inomhus...

Ska just ut på Snokterran och dricka kaffe ....

Ganska skönt i all enkelhet ;)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar