lördag 12 mars 2016

Inga blåsippor i backarna...men...

SNÖDROPPARNA har vaknat....
ALLT som kommer upp är välkommet

Jag blev så extra glad över dem eftersom jag i höstas grävde om i rabatten på västsidan så till den grad att jag befarade deras undergång....
Så pass orolig  att jag beställde några nya som planterades längre bort ...för säkerhets skull...
Hade den enorma turen att vinna ca 600 vårlökar -  på Viherpeukalots lotteri - och de måste ju i jorden innan frosten...
Minns hur jag tillbragt några fina oktoberdagar på knä, bröt upp nya land, blandade i nyköpt mylla - 27 säckar för att vara exakt - och pillade ner olika lökar OCH bokförde nästan vareviga en....( Detta har jag nog berättat i något/några oktoberinlägg :) )

Nu är / blir  det nog såååå spännande att se VAD som tittar först upp av alltihop...om något alls kommer efter allt regnandet och den så länge snölösa fuskvintern vi haft....

Helleborus har jag aldrig lyckats med förut, men köpte faktiskt tre plantor i fjol igen...Desperat försök, men jag har svårt att ge mig vad växter beträffar...
När jag med ett glädjetjut konstaterat att snödropparna kommit upp, började jag krafsa lite försiktigt bland lövtäcket i ramarna som lades runt julrosorna och ...se där FINNS liv....
Man SKA som sagt inte ropa hej förrän man är över bäcken, men....hoppet stiger dag för dag....

Lite har jag ju undrat om det är Mr.C:s ivriga gödselvattnande som tidigare har utrotat helleborusarna....men nu då han vilar under rhodon ( Cunningham's white ) ges de nyplanterade en chans...
Krasst att säga, men ...kanske ett faktum...

Tittar ofta med ett sting av saknad på bilder och videoklipp där han ännu tassar spralligt omkring, men...ett hundliv är rätt kort och ...sjukdom rår man inte alltid på...

Berättade visst igår att " hammaren backade " då jag drog ut en spik ur väggen - och skaftet smällde mig på kindbenet...
Visade inga bilder på blåtiran då...och tvekar ännu om den alls ska förevigas här och nu...
Olyckor kommer och går - inga skador som  består ;)

Måste nog ändå upp till byn, för det finns 2 ägg, inget bröd, EN tomat och inte en droppe kaffemjölk....MAT skulle inte heller vara så tokigt :)

Så....författandet slutar här och ...byavandringen förbereds...

Skrämmer väl butiksgänget, men...det blir spännande ...
Kunde ha gått värre :D



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar