måndag 21 mars 2016

Ett nytt gammalt projekt....SNART....( Skrivet i går ...)

Jojooo, veeet att man ska göra en sak i taget och så bra man kan, men solen lockade mig idag att vända upp och ner på säckarna med sättsand....och krafsa lite  på de stenhårda klumparna...bara för att se om de kommer att bli sand igen...

Växthusgrunden blir omarrangerad för den står SNETT....30 stora lecablock är INTE som lätta små legobitar att flytta / skaka / avväga....
De har naturligtvis frusit fast i marken men jag är så glad att jag skyfflade sanden i säckar i höstas.... Nu tinar de i sinom tid MEDAN jag gör projekt nr 1 klart...till fredag / som lovat...

Har inte sänt iväg några inbjudningskort och inte heller reserverat skumpa eller ....öl till bastuinvigningen....

Vet summa EN som säkert kommer .....

Välte nyss  omkull en tunna med helt gångbart vatten  - den vid bastuknuten - och ska rulla dit metalltunnan från anno dazumal - den som stått i bastun sedan ..ja, jag antar att den ALLTID stått där ...
Den tömda står nu i bastun....och ska få nytt vatten från en blå plasttunna som står  i vägen i det lilla omklädningsrummet...Kan inte städa / piffa upp där förrän den blå fått respass....

Men idag har allt överlopps burits /släpats / slängts ut från bastun -  verktyg och byggmaterial....och sopor...och stått i stum beundran över alla originella idéer som vunnit över standardlösningar...

Har också varit på " övre gården " och krattat från ladugården utåt och gjort HÖGAR...Blev så slut i axlarna att jag måste komma in och slänga mig på sängen med en nöjd hund på fötterna....

Snön som kom häromdagen drog som väntat med sig en massa gammal snö och nu avdunstar resterna så det nästan knakar...

Mer än detta kom det inte 
Havsisarna sjunger och dumma är de som nu går på dem...Kan inte förstå att man med våld ska ut på sånt som blir en förtida grav...

Var på  på skogslänk - igen lite längre - med Onna som till slut stannade och tyckte vi kunde gå hemåt....Hon är väldigt observant och märker säkert på min andning eller något annat att hennes matte börjar bli trött...
En plog med åtta grågäss trumpetade iväg norrut över oss, en havsörn kretsade högt - buren på en välvillig termik - medan  en korp ansåg att den havsörnen som svepte lågt över trädtopparna var giltigt offer för en massa okvädningsrop....
På håll hördes en ormvråks kännspaka piiäääh.....
Samma östfönstervy idag....

Härligt med ens lite fåglar,  då djurlivet just här är rätt torftigt...

En hare hade i alla fall stämplat vägen på den annars orörda snön och en hjort hade gjort klövspår i mittenleran....på vår länk alltså...

 Gårdsfåglar finns det massor av, naturligtvis, så som jag matar dem...
Tyvärr också en massa kajor och skator som decimerar fettkorvarna - och mina pengar mer än jag har lust till....

I morse promenerade en annan marodör  - en gråvitstrimmig katt -  utanför vårt stängsel och ...jag skäms inte alls över att erkänna att jag dunkade i fönstret för att sätta lite fart på den...bortåt.

Ställvis fick man gå väldigt försiktigt - där traktorspåren frusit OCH pudrats med nysnö....

Dikenas istäcke har bågnat då vattnet sjunkit och stora sprickor kommer snart att ge vika för allt som rör sig där ...och är tyngre än en bisamråtta...

Onna hann just hoppa åt sidan då isen krasade under henne...

Pausar nu för en enkel middag....Oetiska chicken wings....men sååå lättlagade...Bara en lockförsedd Pyrexform och 40 minuter i ugnen....


Vi kom just in för kvällen...Inne doftar det av nytvättat och utetorkat...INTE tvättmedel....

Jag har flaggat ute med alla tänkbara persedlar ...vårdagjämningen till ära ...idag

Eftertorkningen sker på vävstolen som har fått vila en tid...Nån regnig dag ska jag dunka några ränder igen...bara jag kommit ihåg att ta ut material på gården för att riva det där och inte inne,  för dammängden i textilier är RUSKIG...
Mörk bild..men i brist på ljus...

Och ....det var sista dagen att få TRE påsar luktärter för priset av två....så ett bubbelplastat kuvert ska komma flygande från Sverige med dem och en ny spännande sak...smultronmålla....Spenat med hallonliknande bär i bladvecken...

Vi trampar upp nya spår här....och glömmer förhoppningsvis gammalt....

Och nu är det en ny dag...som bjuder på ...något ....

Postbilen kommer i alla fall :D


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar