onsdag 30 mars 2016

Hurraaa, det regnar....:)

Spridda regn lovades till idag och de började redan igår då jag äntligen fått mig ut efter påskfirarvilan....

Jag hade stängt av lvpumpen eftersom det eldats i Plåtis - där fisken tillreddes på en tjock glödbädd - och muren var riktigt varm...
Den svalnar ganska fort så jag frös riktigt ordentligt och det var bara att hoppa i halaren och gå efter ved...

Väl ute där solen sken glömde jag hastigt veden och fortsatte med krattandet, och från krattandet måste jag ju och kolla hur bastun mådde = om det varit gnagarbesök där...

KAN ju hända att de små otäckingarna inte gillar betsbestrykningen, för ...hittills har jag inte sett en enda " pripla " där...
Onna däremot är nästan lika ivrig över förvandlingen som matte - och påskgästerna ..

Huruvida det håller i sig efter fredag då vi bägge två ska bada får vi veta sen....

Då vi kom förbi hallonsnåren och jag råkade ha " rätt " handskar på händerna, var det ganska logiskt att fortsätta med gallrandet där ...

Det var ett bra hallonår i fjol, men hela området var så snårigt och svårtillgängligt med tistlar  att mycket nog blev oplockat...

Det kom till och med upp en gammal plastöverdragen vajer som de tidigare invånarna här har bundit upp hallonstammarna mot / längs....såå effektivt gick " städandet " ...

Hoppas i år få uppröjt så mycket att tillvaratagandet går enklare ...Risken är ju att man äter sig fullkomligt trött på de goda bären....
Bra att det finns andra i släkten som gillar bär och gärna ( ??? ) kommer på självplock :)

I "nattast " regnade det riktigt så det plaskade och vid vår normala morgonpinkistid hade det till all lycka lugnat lite...Fick ändå dra fram en ren handduk för att inte ha en blöt kompis med i sängen...

Nu har klockan galopperat till 10.30 och diskvattnet börjar just koka....
Allt sorterat, så det borde gå fort...



Nu ska det ske ;)

Hej och håj ....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar