lördag 26 mars 2016

OM man som jag lever ensam med hund....

..och nästan känner sig halvt eremitiserad ..så gläder man sig över spontana " frågor " som den en son ställde för nån vecka sedan :
" ¿ Vi hade tänkt komma och hälsa på under påsken "

Själv hade jag trott  att alla hade fullspikade program - sådär som unga / familjer med små och medelstora barn brukar ha....och hade inte ens TÄNKT andas om att det kunde vara roligt med en påskträff....

Nå, största orsaken var ju nu att jag sedan medlet av  januari  varit fullt sysselsatt med timmermansjobbet som  i går LÅNGFREDAG blev klart...

BJUD nu sedan folk hit....
Tambursnickeriet jan - mars

Tamburen blev följaktligen tambur igen och köket blev kök....

IDAG har jag fnattat runt med trasa i handen - från vardagsrummets bortre ända, där jag TILLOCHMED pyntat med påskris...och ända ut...

Eftersom jag bara TITTADE på de grälla fjäderknippena i butiken i morse så var jag tvungen att ta till substitut i kvistarna med videkissor :
Huset jag bor i  har försett mig med PRYLAR av olika slag...Somt har gått  att ge bort  /byta / sälja  och somt används med stor glädje....

ERKÄNNER att jag skrattade gott åt ett SKÄMT på Fb där man stuckit ner " fjädrar i ris " ...och gladde mig över att knycka en del av idén ....



Då det ska komma barn till huset MÅSTE man ju som ansvarskännande farförälder visa sin infantilaste sida och spexa till det lite....

I morse .....steg vi upp 6.25 både Onna och jag ...OVANLIGT att inte tassa ut en timme tidigare och lyssna till koltrastsången, men då jag var uppe  ville min sällskapsdam INTE ut....Vilket i sin tur ledde till att jag inte somnade om då jag låg och väntade att hon eventuellt skulle ångra sig... så tidigt upp = hinner med mycket....

8.40 rullade barnvagnsunderredet mot byn...och de sommargrannarna som brukar besöka stugan till jul och påsk  hann med sina cyklar upp mig i sista backen ....

De beundrade mitt eminenta transportmedel och sade att det var det fiffigaste de sett...

Ja, sade jag...det krävs ju bara rätt sinnelag för att traska med ett så " simpelt " arrangemang ...tomt till byn...Lite " amerikansk uteliggare " kan man kanske te sig, men byborna har vant sig....

Två stora kassar - bl.a  FEM liter mjölk som jag tänkt göra påskost av ifall ostlöpen ännu funkar - och de små påskliljorna  jag talade om för en tid sedan...

För dessa tre krukor måste en TILLFÄLLIG blomlåda konstrueras på trappräcket....
Ett avsågat bräde + den TILLFÄLLIGA stuprännsskarven av två vinkelställda bräden ( som blev överlopps då jag fick ÄKTA rännor...) monterades med ca 8 skruvar...och krävde MÅLNING....

Så - burken med vit inneväggfärg ut och måla måla....

Nå, då blomlådan blev  shabby-shic-vit, kunde inte RÄCKET lämnas alggrönt...så ...en god stund ute blev det....Varvat med regnvattenkärrning...och lyckliga suckar i bastun ;)

" Kanske " skulle behövas en strykning till ????


Märkte att jag glömt att köpa en stoor tratt till duschpåfyllningen, men kanske kan ...tillverka en alldeles " egen modell " av en plastflaska...och något...plus lite SILVERTEJP....

Verandapyntningen  fick jag igår hjälp med av granngrannens lilla tös...Hon hade vid sitt FÖRRGÅRSbesök  ( med försäljning av MAJMÄRKEN !!  som huvudärende....) målat lite äggskalshalvor och nu användes de, kycklingar som uppsöktes på vinden ...
och lite stulna videkisskvistar till modifieringen av julkollaget som avplockats allt utom krukor och mossa...
Allt lite på hälft ännu ....
                                                               *************

Ligger på sängen och tar en välbehövd paus och småflinar.....

VARFÖR i all helskotta ska människor dratta hit JUST då det absolut är som stökigast  ???

I morse konstaterade jag att NÅGOT luktade aphus i duschrummet.....Orsaken var lättutluskad : jag hade lämnat ett fiskkadaver inslaget i bakplåtspapper i en emaljerad kastrull ....sedan jag filéat en forell...i tisdags ??

HUR kan det börja stinka så förgrömmat på bara ...fyra dagar ????

Kastrullen och en mullsäck med brännbart skräp kastades ut på farstukvisten i arla morgonstund....i gott sällskap med taklösa fågelholkar, dammiga mattor på väg till bastun för tvätt  och ...brädstumpar..och...skottkärran fylld av papplådor/trälådor/fanérbitar...och butikstransporten....


Jo, veckotals får man vara i total isolering och ha relativt städat ...men sen....!!!!!...
HÖRS en diskret knackning på dörren då elvispen tystnat mitt i pashatillverkningen  och konstaterar att det krävs omedelbar utryckning INNAN knackaren kommer IN.....

En god väns make stod där ...nästan blygt med två hääärliga kvargbakverk och önskade glad påsk.....MITT i stank och bråte....

Så, för att förskona honom ...promenerade jag med till bilen som han lämnat på andra sidan min ...fallfärdiga port....

S U C K ....

På sextiotalets första hälft " lanserades " ett uttryck på finska :

" TARTTIS '  TEHDÄ JOTAIN ..." eller : MAN BORDE GÖRA NÅGOT ....

( Vill minnas att det var efter något Spede Pasanen  / Simo Salminen - program som min morsa tog till uttrycket då situationen lite vagt lutade mot kaos....Vår president  Koivisto har LÅNGT senare kommit med ett likadant uttryck på åbodialekt : Tarttis tehrä jotain... )

JUST i morse BORDE man ha gjort något....men det var viktigare att gå till butiken innan ruschen satte in....och att få pashan påbörjad genast vid hemkomsten 10.10....


Men jag GÖR nog ...igen ....bara jag kommer upp härifrån...:D

Hemmablindhet är kanske något alla nån gång drabbas av, men ....jag erkänner att jag hellre gör ROLIGA saker ...ända tills jag får en väckning av något slag....

Som nu....
Glad påsk på er :)









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar