tisdag 29 mars 2016

Helgstopp och övergång till sommartid...

SKÖÖÖNT....Inga helger förrän första maj....

Har ändå ingenting att klaga på, för påsken gick alldeles bra och i trevligt sällskap...
På lördag ett kärt vuxet barn med ett av sina barn med i bagaget....De har den längsta vägen hit - hela två timmar bakom ratten - och det gör ju att de inte kommer så ofta...

Desto mer väntade är de ju - och våglängderna är faktiskt väldigt väl instämda mellan oss...Samma intressen och samma fåniga humor, så det blir inga missförstånd eller luckor i diskussionerna....

Bastun blev beundrad ...naturligtvis...och jämfördes livligt med den förra...förstås :)

Dagen därpå kom ytterligare ett av mina barn med hela sin familj och hundarna som brukar vara här på " semester " då hussarna och matte är ute och reser...

Såhär mycket kan jag väl visa som bevis att NÅN kom på besök

Onna var så glad över de tvåbenta besökarna att hon till och med nedlät sig att springa lite med fyrtassarna....

Riktigt skoj att sitta till bords med alla och därtill ... kunna konstatera att halvantika RÖKPÅSAR från ...ev 80-90-talet ännu funkar som laxtillredningsutrustning....Någon direkt RÖKsmak blev det kanske inte, men fisken blev aromatisk och saftig....

Rökpåsarna fanns i trappskrubben som sååå mycket annat och ...ibland hålls vissa saker rätt kuranta trots hög ålder... Inga datummärkningar eller bäst-före-datum finns på omslagen...

Jag FÖRSÖKER ju i det längsta hitta användning för det jag hittat i skåpen och ...igår nappade sonen oväntat hänfört på en damejeanne i träställning med höstoppning ( !!!!) och en antik barometer/termometerkombination.....Jag sade att de kunde vara fyrtioårsgåva ...eftersom han nyss gått och uppnått denna magiska milstolpe...

Ett tvåmeterlångt " kort " skickade jag ju för att fira honom....KÖPER inga saker....

Sommartid ja.....Klockorna ställdes på söndagsmorgonen lite före nio....HÖLL på att glömma hela cirkusen och ...dagen blev en timme kortare och gästförberedelsetiden likaså...Men jag hann med det jag föresatt mig...

Igår bokades famo som skolelevs-/dagisbarnsmottagare i juni....Också stora hunden skulle eventuellt komma med....Där lade jag som ultimatum : om Onna INTE löper...

Så...MYCKET ska ske därförinnan ....på 2,5 månader...

Växthuset ska byggas....

Skrot ska bort som alltid runt min födelsedag i maj ....
Växterna ska ner från vinden så gästerna kan bo där...
Innerfönstren ska bort och sättas i sommarförvar...

Jordfräs ska hyras .....


Men nu ska jag byta till " bybyxor " och nya " dojorna " och ta Onna på länk till apoteket...

Hon behöver abbbbsolut tvättas och vi är totalt utan hundschampo...
För folk och fä hos oss

Jag har använt samma milda tvättmedel själv, för innehållsförteckningen är kort = inga  riktigt " hemska kemikalier " ingår... och min känsliga gammeltantshud tål det bra....
( Diskuterade medlet på apoteket och farmaceuten kollade innehållet...Verkade inte alls lika chockad som en bastugäst som undrade om hen klassades som HUND :D )

Lyssnar bara på Bytesbörsen först....Vet inte om jag ska bjuda ut något....

Jo, en lite puff kan jag lämna in  om hänglåsen, som jag räknat att jag kan få ca 30 säckar mylla för....

Sagt och gjort... Och mobilen gick het :)

Jag tycker det är billigt med ca 90€ för 8 Abloylås med 6 nycklar....Det är priset för TVÅ lås i affären...

Inga låsta dörrar här....

Allting är relativt ....och man får se nu om nån av de hugade låsaspiranterna brummar in på gården med släpvagnen rågad....

Mylla behövs ....För...snart kommer ett hängvideträd och ett körsbärsträd....och något jag inte mera minns ...
Eftersom jag inte ännu sått något matnyttigt så blir det upphöjda bäddar till det direktsådda i år...

Tomatplantor får jag kanske odla inomhus ...om inte....


Nä, man får se...

Nu är det LUNCH....efter apoteks-/ butiksresan som blev extra lång, då jag glömt fpa- kortet hemma :)
Min restrisotto i förgrunden och rökpåsförpackningen bak..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar