onsdag 23 mars 2016

Paus efter avslutad disk....

Har funderat ...igen...Det lär vara nyttigt att använda hjärnan ....

Eftersom jag inte SKA ha vattenrör  i köket är det ju ruskigt ologiskt att ha diskbordet där...
Det FANNS rör då jag flyttade in och ...en tid framöver...Vattentoa i duschrummet också, men sånt " finns inte i min vokabulär "...och allt revs ut....


Hatar avlopp ...Är säkert i klass med finländsk stormästare i avloppsrensning, men något trevligt jobb är det inte....Om man inte får en sån här snygging att göra det :)

Bilden tyvärr lånad :)

Under vedlådan FINNS ännu diskbordsavloppets rörända - med en plastbägare i ...för vad vet jag vem som övertar kommandot här efter min hädanfärd....Kanske nån som vill ha allt
" som det har varit ".... före min tid....

Nej, så småningom ska duschrummet totalrenoveras och två  fönster installeras på norrväggen...Lyckades för en tre fyra år ( fem ??? ) sedan hitta nästan maken till verandafönstren och de har nu bara....väntat.....

UNDER fönstren ska diskbordet - en bänk med två hoar - stå....Något nytt avlopp behövs inte ...EVENTUELLT kan man pika upp en ränna för ett rör i betonggolvet fram till golvbrunnen ....och " fylla på " med ny betong då golvet ändå ska läggas om...

Tills alla mina planer är förverkligade FÅR  det vara lite kaotiskt...eller...så har jag SAGT som för att trösta mig själv...

Ibland blir jag irriterad på allt " rådd ", men det är inte så ofta att jag inte skulle stå ut...
Som det står skrivet " Om du grips av ett aktivitetsskov : SITT en stund och vänta tills det går över "....

Min lista är lång ...den där " to do- listan " ....men mycket är planerat / sorterat och bara verkställandet är kvar....

Nå, vissa " planer " kräver anskaffningar som ...en säck kalk till ladugårdens två resterande väggar och...färsk rödmyllefärg till de ännu obehandlade listerna ovanför yttre dörren...

Den sista skvätten rödmylla hade MÖGLAT ...
  -  och sydväggen !!!
Inget oöverkomligt, men....inte heller något som kräver omedelbar utryckning till byn....


Nu har jag vilat färdigt....
Klockan är 11.30 och jag har :

* bäddat
* tagit fram och avputsat Sodastreamen
* tagit fram en tom bytespatron till den
* tvättat diverse ämbar
* maskintvättat alla mina crocs ( utom de jag har på mig !!! ) som bastuinvigningsskodon
* laddat råttfällan i en kompostor...( NÅN dag SKA jag få den jäveln...... )
* vikt och lagt in all tvätt som togs in i går vid 22- tiden
* lackat den totalrenoverade bastutermometern ( som inte längre väcker .. fula associationer ) - och som jag igår slipade och målade...
En man och en kvinna " raderade " 

*  och diskat.....med vedkokat vatten.....


Så, nu har jag varmt i köket....en stund i alla fall....

Kanske skulle förborra hålen i de två stöden som ska hjälpa till att hålla upp campingduschen ...och få dem på plats....

SEN får jag verktygen bort från köket och gersågen från tamburen och ...lådan med restvirke från farstukvisten....

Man måste väl börja påskpynta lite ????

Reservdelar till Blåkullakvastar :)

Senare :

Har nu dragit en rulle hemsnöre från farstukvisten till bastun...och virat påskkycklingsulligt garn runt hemsnöret....Inte för att nån annars skulle tappa bort sig , utan ...för att jag tänkt mäta upp avståndet mellan hus och lögarstuga....

HAR ett långt - 50 m - måttband, men ...slog 2 flugor i en smäll och kombinerade mätandet med påskpyntandet....
Ska köpa ballonger i morgon och fästa i bandet/garnet....

Har barnbarn med föräldrar på kommande, så...lite måste man väl  dekorera  :)

Bara jag får STÄDAT så ....blir väl gänget...glatt överraskat .....

Något gräs har jag INTE sått....men några små kruknarcisser ska jag satsa på....och chokoägg...och ....kanske göra pasha....och hemost....

Jepp, det var visst allt för idag.....

Hörs i morgon då jag pausar från sista betsstrykningen....
Vinkelsågade nämligen två lister  till bastulaven och skruvade upp ett ryggstöd ...med tre små enepluttar bakom, så man kan lägga ett frottéskydd mellan rygg och stöd....

Är supernöjd med dagen.....

Hejs svejs !!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar