fredag 4 mars 2016

GLÄDJERUS ....föga kvinnligt ...

Hoppar och dansar....för glädjen är stor idag....
( Bara virtuella piruetter ändå, för man bör akta gamla golv och " gängade " höftproteser ;) )

Nu baske mig kan allt dammigt och felsågat och för kort virke BRÄNNAS, för ....jag har fått det mest fantastiska trappvirke man kan tänka sig ända hem till...hustrappan...

Nytt och ljust och ...gammalt mörkt 

Ett samtal till närmaste presumtiva leverantör ynglade av sig ett annat namn - och ett plingeling till denna J.J ....resulterade i en kort fråga :

" Är du hemma om en timme ???  "

Bra att jag SATT....

Varskodde min trogna lilla följeslagarinna om att " matte kommer att skrika " ...och det togs som vanligt med stoiskt lugn ....

Mitt ljungande : Jihhhhhuuuuuuuu fick inte öronlapparna att reagera åt nåndera hållet....

Hon HÖJER sällan på dem, snarare tvärtom ...kanske beroende på att cockeröron ÄR rätt tunga...
På BILD kan det ändå se roligt ut som då jag knäppte under ett glädjeskutt vid postlådan igår då vi kom från byn.....
Öronen hann inte ner då bilden togs

Nu ska jag mäta nooooga.....Min skiss över hur jag tänkt mig trappkonstruktionen gavs grönt ljus av J.J som lovade skicka en faktura per epost - eftersom jag som vanligt inte hade/ har pengar hemma....

Det som ska bort syns på ritningen som streckat - och det
med X:et  är den del som kommer under nedre lavens framkant och upp längs densamma....
En löstagbar trappa med andra ord - som då den är på plats STÖDER konstruktionen....Fast visst ska det två " bakåtriktade " stödben OCKSÅ - det förstår t.o.m jag :)

Fyra trappsteg blir det, så man inte behöver klättra med knäna turvis i öronhöjd....och...ledstänger av doftande eneträ...

Jag har ju redan luskat ut "lutningen " på hela arrangemanget - också de delar som kommer mot golvet -  på övningstrappan...D.v.s  den som blev för kort.....så de vinklarna kan  överföras på det nya materialet....

Stärker mig just med en portion stekt kål/-kött ...som jag tänkt mig till en värmande / rykande het kållåda ( INTE pudding, för det är efterrätt : D )...
Avnjuts dock KALL ...för ...nu hinner jag inte diska......eller fixa mat...
SKRIVANDET går ju hastigt och...lite tål man nog sitta stilla då man ätit ???? ;)

Igår var jag så less på hela projektet att det blev en byrunda bara för att få LITE choko...
Onna var ju själaglad trots att hon inte fick choklad ...utan tuggben...
Allt på VISA....för pengarna som kom den 1.3 gjorde en snabb förbimarsch....tack vare snålfirman Car.....Schhhh....Inget sagt .....

Nya stålar igen den 7:nde så ..ingen panik....

Av huslånet återstår efter första april jämnt 40 000€.....så...jag måste leva till åtminstone 74 för att kunna njuta av amorteringsfritt for ever :)


Bra att ha ett köksbord som går att räkna på .....

Onna kommer tyvärr inte att uppleva mattes glädjeyttringar, för ...jag har aldrig hört om en ...aderton år gammal cocker.....

Man får vara realist ...även om man är en glad optimist....som N U ska byta kläder och ...
GERSÅGA ...enligt noggranna mått.....

Så ...hej på ett tag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar