söndag 6 mars 2016

Oförtjänt beröm är svårt att bära ;)

Lite filosofiskt kunde man kanske komma till en konklusion :

Man BORDE tydligen  jobba i det tysta och inte lägga ut bilder på sina alster - varken här i
 " dagboken " eller på ...mitt älskade fb ;)

Berömmet  över - de mesta av mina " kropelverk " / do-it-your-self- alster -  har flödat, följt av allehanda superlativer...

På BILD ser allt bättre ut, så kinderna färgas lite med skammens rodnad....Men bara lite...Mina kinder är nästan alltid röda ( couperosa )...

MEN, månne det inte är en grej som bottnar i ensamboendet / då man inte har nån som dagligen bistår med goda råd eller hjälpande händer / PLUS en viss megados av infantilt:
 " titta jag KAN själv "...


Så mycket " filosofi "....

Idag är det söndag och jag FÖRSÖKTE få sängro/ sovro fram till ...07.45...

Hade Onna ute på gårdsrunda 05.45 - medan en berguv hoo-oade ganska nära och det var stämningsfullt att luta mot trappräcket och LYSSNA....

Morgonen var mild - plusgrader och badkappa + crocs alldeles tillräcklig klädsel...

Gav morgonmaten åt sällskapsdamen - i tro att vi sedan skulle ha en rimlig möjlighet att somna om och vakna lagom till åttans nyheter...

Pyttsan....Kvart över sju var det väckning med nyblötlagda långa öron daskande mot mina kinder...En ivrig svansplym vispade omkring KALL luft och fick matte att dra sig helt under täcket...
DET borde man ju INTE gjort, för KURRAGÖMMA är trots allt en av favoritlekarna....

Suck....En framkrafsad matte med glada ögon och en fejkad allvarsam min duperar inga glada cockrar....

Så det var bara att stiga upp....

Istället för att kasta mig över vattenkokaren i bästa rutinstil, ställde jag mig på knä på soffan för att kolla djurlivet utanför - på matningplatsen...

En hel hop sådana här   ( se bilden )
Har blivit rättad i fråga om arten så ...säger ingenting...
hoppade omkring på marken, en koltrast satt uppe på fröskalsuppsamlingsfatet ( ett lock till en regntunna ...i tuppkärlsanvändning !!! ) och fyra morgonpigga skygga skator flydde då min nuna uppenbarade sig i fönstret....

Jodå, ekorre nr 3 - den gråaste av fyra - satt ostört och proppade i sig solrosfrön....Kollade ibland om Onna syntes, men nix... Då och då smällde svansen lite irriterat, men ...aptiten var god...

Googlade lite olika sparvarter och fick naturligtvis andra intressanta napp än fågelsådana - så tiden gick fort och vips var det dags för kaffet och morgonnyheterna...

Men, sedan UT och för att inte störa fåglarna gick jag utanför bastustängslet för att återutmärka vår rå, vars plastsnöre gått av och alla röda " flaggorna " låg på snön...
Onna hölls snällt på insidan eftersom hon såg mig hela tiden...

Blir lite trädgallring så småningom...Några mindre granar får ge virke till stängselstolpar medan björkarna får stå kvar....

För stängseldragningen måste tjälen ha gått ur jorden....naturligtvis...

Klockan 10 var det gott med havregrynsgröt + smöröga och mjölk .....

Gröten har jag inte tagit foto av, så ni får bara TÄNKA er denna LILLA kastrull - använd som serveringskärl - till " kvartan " fylld av ljuvligt doftande frukostgröt....

Muggen och tändsticksasken jämförelserekvisita...
Onna har diskat :)


Nu önskar vi er en skön söndag ....:)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar